Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2884 (2023-2024) Innlevert: 18.09.2024 Sendt: 23.09.2024 Besvart: 26.09.2024 av energiminister Terje Aasland
Lars Haltbrekken (SV): Bergens Tidende avslørte nylig at Equinor er forsinket i arbeidet med elektrifisering av Trollfeltet. Grunnen er at de la opp til dagpendling med helikopter for de ansatte. Helikopterturene er noe av det mest risikofylte ansatte offshore gjør. Derfor har de helt forståelig sagt nei til en slik løsning. Ble statsråden gjort kjent med utsettelsen av Equinor og når skjedde evt. dette, samt vil statsråden redegjøre for Stortinget om utsettelsen og hva som nå gjøres?
Terje Aasland: Det er rettighetshaverne som er ansvarlig for å planlegge og gjennomføre sin virksomhet på norsk kontinentalsokkel. Det gjelder også gjennomføring av utbyggingsprosjekter, inkludert det pågående prosjektet på Troll som innebærer delvis ombygging av Troll B-plattformen, og fullstendig ombygging av Troll C-plattformen til bruk av kraft fra land. Utbyggingsplanen for prosjektet representanten viser til ble godkjent av Energidepartementet i desember 2021. Troll B og Troll C driftes nå delvis med kraft fra land. Arbeidet med ombygging til full drift med kraft fra land av Troll C pågår fortsatt.Myndighetene har god oversikt over status for utbyggingsprosjekter på kontinentalsokkelen, men følger de ikke løpende. I statsbudsjettet blir også Stortinget årlig orientert om utviklingen for pågående utbyggingsprosjekter, og prosjekter som nylig er satt i drift. Utviklingen for prosjektet representanten spør om vil bli forelagt for Stortinget i årets budsjettproposisjon.