Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2830 (2023-2024)
Innlevert: 17.09.2024
Sendt: 17.09.2024
Besvart: 25.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Vil statsråden ta initiativ til at Bane NOR endrer sin abonnementsordning for innfartsparkering, slik at abonnement for parkering på Bane NORs innfartsparkering med bil også gir tilgang til sykkelhotell der slike finnes?

Begrunnelse

Bane NOR drifter en rekke innfartsparkeringer ved jernbanestasjoner over hele landet, og har en abonnementsordning for bilparkering for togpendlere. Ved mange togstasjoner er det de siste årene bygget sykkelhoteller, og Bane NOR har en egen abonnementsordning for disse, slik at man må betale ekstra for å bruke dem – også dersom man allerede har betalt abonnement for bilparkering. Mange steder har fylkeskommunen dekket kostnaden for byggingen av sykkelhotellene, mens Bane NOR står for driften. Enkelte sykkelhoteller er lite brukt, særlig utenom sommersesongen. Slik sykkelhotellene driftes i dag, finnes det få incentiver for å sykle til jernbanestasjonen og la bilen stå noen dager eller oftere.
Det er i alles interesse at sykkelhotellene brukes mer, og at flere velger å sykle til togstasjonen – enten av og til eller jevnlig – både med tanke på byutvikling, trafikksikkerhet, miljø og folkehelse. Dersom abonnementsordningen for innfartsparkering stimulerer til økt bruk av sykkelhotellene, kan det også bidra til å frigjøre parkeringsplasser for biler.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har ansvaret for innfartsparkering ved jernbanestasjonene, i tråd med de overordnede transportpolitiske målene om å fremme miljøvennlige transportløsninger. Dette ansvaret omfatter både bilparkering og sykkelhoteller, som skal bidra til at flere velger klimavennlige alternativer som kollektivtransport og sykkel.
Når det gjelder prisingen, er det i dag en abonnementsordning for bilparkering, samt en separat abonnementsordning for sykkelhoteller, hvor sykkelparkering koster 50 kroner per måned. Denne avgiften er ment å ivareta sikkerheten ved å gi kontroll over hvem som til enhver tid har tilgang til sykkelhotellene. Det gir også mulighet til å fjerne brukere som ikke lenger har behov for tjenesten fra systemet.
Bane NOR rapporterer at bruken av sykkelhotellene varierer betydelig. Ved noen stasjoner, som Drammen, Moss og Ski, er det mange brukere, mens andre stasjoner, som Rosenholm og Klepp, har lavere belegg. Dette tyder på at prisen i seg selv ikke er en barriere, men at lokal tilrettelegging for sykkel i området rundt stasjonene kan spille en viktigere rolle for bruken.
Når det gjelder spørsmålet om å inkludere gratis tilgang til sykkelhotellene for dem som allerede betaler for bilparkering, har dette blitt prøvd ut i et pilotprosjekt på Arna stasjon i 2023. Bane NOR vurderer nå om dette kan implementeres på flere stasjoner, men peker samtidig på tekniske utfordringer i dagens appløsning som gjør det krevende å integrere de to abonnementene.
Videre har Bane NOR startet arbeidet med å utvikle en ny appløsning som skal gi bedre funksjonalitet og fleksibilitet for brukerne. Denne løsningen vil bli tilgjengelig gjennom Enturs kanaler, og målet er å tilby tjenester som i større grad reflekterer de reisendes faktiske behov, inkludert bedre håndtering av parkering for dem som trenger å bruke bil til stasjonen, men som i dag risikerer at det er fullt når de ankommer.