Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2784 (2023-2024)
Innlevert: 13.09.2024
Sendt: 13.09.2024
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 23.09.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Viser til flertallsmerknad i NTP om å realisere grønn godskorridor mellom Oslo, Bodø, Harstad og Tromsø og departementets avslag på tilskudd om effektive og miljøvennlig havner.
Hvordan vil statsråden følge opp Stortingets merknad og bidra til at Kystverket inngår som en siste og avgjørende partner i realiseringen, nå som både Vegvesenet og Bane Nor har inngått avtaler om finansieringsbidrag?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan (NTP) har et flertall bestående av medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre understreket viktigheten av arbeidet med å etablere en ny grønn godskorridor mellom Oslo, Bodø, Harstad og Tromsø. ENOVA har allerede gitt tilsagn på 211 millioner kroner til prosjektet, som forventes å redusere CO₂-utslippene med minst 25 000 tonn årlig, og flytte 25 000 trailere fra vei til jernbane og sjøtransport årlig. Denne korridoren har også stor betydning for forsyningssikkerhet og beredskap i Nord-Norge.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Regjeringen vil øke konkurranseevnen til næringslivet gjennom å legge til rette for effektiv, sikker og klimavennlig transport av gods i hele landet. En grønn godskorridor mellom Oslo, Bodø, Harstad og Tromsø, basert på jernbane og sjøtransport, er et interessant prosjekt i denne sammenhengen. Slik jeg har forstått prosjektet, er målet nettopp å bidra til effektiv og klimavennlig godstransport på strekningen.
Prosjektet mottar allerede betydelig offentlig støtte. ENOVA vedtok i 2023 å støtte prosjektet, som kalles Nord-Norgelinjen, med ASKO Maritime AS som prosjekteier. I tillegg gir ENOVA støtte til ladeanlegg og ladeinfrastruktur for elektriske containerfartøy i Bodø og Tromsø havner. Her er hhv. Fjuel Bodø AS og Fjuel Tromsø AS prosjekteiere. Statens vegvesen og Bane NOR har videre inngått en intensjonsavtale med Bodø kommune (som eier av Bodø Havn KF). Avtalen innebærer blant annet at partene skal bidra økonomisk til at en grønn godskorridor kan realiseres, gjennom å bidra til finansieringen av nytt samferdselsknutepunkt i stasjonsområdet og havneområdet i Bodø kommune. Det planlegges med at deler av eksisterende fylkesvei løftes i en bro, slik at jernbaneterminal og havneterminal fysisk bindes sammen. Dette bidrar til at godset kan gå sømløst mellom jernbaneterminalen og havnen, noe som er viktig for å få til en grønn godskorridor.
Havner i Norge er kommunalt eller privat eid, og det er i utgangspunktet opp til eier å videreutvikle havnen og finansiere ny infrastruktur. Dette gjelder også Bodø havn. Kystverket forvalter imidlertid en tilskuddsordning for investering i effektive og miljøvennlige havner, og gjennom denne ordningen kan det gis tilskudd til for eksempel investeringer i havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur fra vei og sjøside, i tillegg til mudring. Tilskuddsordningens formål er å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn. Det kan bidra til kostnadsbesparelser, bedre kvalitet og bedre samspill i logistikkjeden og mellom transportformene, samt positive klima- og miljøeffekter. For å kunne få tilskudd gjennom ordningen må det omsøkte tiltaket oppfylle nærmere bestemte kriterier. Kriteriene finnes i Retningslinjer for tilskudd til investering i effektive og miljøvennlig havner, fastsatt av Samferdselsdepartementet 2. april 2019 og revidert 5. februar 2021.
Jeg er kjent med at Bodø Havn KF to ganger har søkt Kystverket om tilskudd gjennom tilskuddsordningen til etablering av ny løsning for sammenkopling av jernbanestasjon og havn i Bodø. Søknadene om tilskudd er avslått av Kystverket blant annet med henvisning til at det er for løs kobling mellom det omsøkte tiltaket og de beregnede positive effektene. Bodø Havn KF har klaget på begge avslagene, men klagene er ikke tatt til følge.
I en tilskuddsordning hvor aktører konkurrerer om tilskuddsmidler, er det avgjørende for legitimiteten at innkomne søknader behandles etter fastsatte kriterier, og at tiltakene som mottar støtte oppfyller kravene som er fastsatt i ordningen. Bodø Havn KF står fritt til å igjen søke om tilskudd gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner, og søknaden vil bli vurdert på lik linje med andre søknader etter de fastsatte kriteriene.
Jeg vil avslutningsvis nevne at regjeringen vil se på muligheten for å videreutvikle tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Som opplyst i Meld. St. 14 (2023 – 2024) Nasjonal transportplan 2025 – 2036, vil ordningens formål og innretning vurderes nærmere, slik at den i større grad bidrar til grønn omstilling av sjøtransporten. I første omgang vil Kystverket få i oppdrag å utrede mulige endringer og hvordan ordningen bør innrettes fremover.