Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2759 (2023-2024)
Innlevert: 11.09.2024
Sendt: 11.09.2024
Besvart: 18.09.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Fiskeri- og havminister har tidlegare blitt utfordra på å omgjere vedtaket om nedtrekk på 6 % av tillatt produksjonskapasitet i produksjonsområdene 3 (fra Karmøy til Sotra) og 4 (Nordhordland til Stad), utan at det har blitt gjort. Eg legg til grunn at ministeren likevel fortløpande vurderer om det er grunnlag for dette.
Vil fiskeri- og havministeren uavhengig av dette vurdere å utsette nedtrekket PO3 og PO4 til 1. april 2025?

Begrunnelse

Produksjonskapasiteten i P03 og P04 er vedtatt nedtrekt med 6 %. Tatt omsyn til tidlegare nedtrekk, tilseier dette eit samla nedtrekk på hhv. 12 % og 18 %.
Fiskeri- og havministeren har den 6. mars i år grunngitt nedtrekket med at:

"Det bekymrer (…) at påvirkningen fra lakselus øker i flere områder, og at dette skjer på tross av at målet er å redusere påvirkningen. Dersom næringen skal kunne vokse, er den nødt til å gjøre endringer for å redusere utslipp av lakseluslarver fra anleggene".

Analyseselskapet Manolin har etter det eg har fått opplyst påvist at selskapa i PO3 og PO4 har klart å redusere antallet lus i anlegga i tidsrommet hvor vill laksesmolt vandra ut, med hhv 34,4 % og 41,2 % i åra 2017-2023.
Vidare blir det frå næringshald gjort gjeldande at Trafikklyssystemet sine modellar og estimat for påverknad frå lakselus frå oppdrettsnæringa på utvandra villakssmolt, ikkje har klart å påvise samanheng mellom lusenivå i oppdrettsanlegg og lusepåslag på utvandrande smolt. Det blir vidare hevda at det heller ikkje er påvist samanheng mellom estimerte lusenivå og dødeligheit på utvandrande smolt og innsig av villaks frå havet i det påfølgande år, og heller ikkje er det påvist samanheng mellom nedtrekt volum i PO3 og PO4 og redusert dødeligheit på utvandrande smolt.
Regjeringa arbeider nå med to saker som begge vil endre eller sterkt påverke reguleringa av produksjonskapasiteten i oppdrettsnæringa. For det første skal regjeringa etter anmodningsvedtak frå Stortinget levere ei miljøfleksibilitetsordning i år, som òg skal omfatte nedtrekt volum. For det andre skal regjeringa levere ei Havbruksmelding neste år.
Det vil derfor vere naturleg å vurdere ei utsetting av iverksettinga av det siste vedtaket om nedtrekk.
Frå næringshald blir det gjort gjeldande at ei slik utsetting til 1. april 2025, ikkje vil gi auka miljømessige utfordringar for villaks og sjøørret, sidan villaksen fram til då vil vere i elvane eller ute i havet, og at hovuddelen av sjøørreten vil vere i elvane. Det blir òg peika på at å effektuere nedtrekket nå, vil gi lågare vekt for fisken som må takast ut av sjøen nå. Det vil gi i færre individ og lågare slaktevekt gjennom vinteren, og mindre råstoff til bearbeiding og svekka grunnlag for sysselsetting og økonomisk utvikling langs kysten.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Trafikklyssystemet er eit resultat av Stortingets vedtak då Havbruksmeldinga (Meld.St.16 (2014-2015)) vart handsama.
Føremålet med trafikklyssystemet er å fremje akvakulturnæringa si lønsemd og konkurransekraft innanfor rammene av ei miljømessig berekraftig utvikling og bidra til verdiskaping på kysten.
Vedtaket om kapasitetsjustering i 2024 følger opp trafikklyssystemet og har vore høyrt på vanleg måte. Fargelegginga er basert på grundige naturfaglege vurderingar for kvart produksjonsområde. Samfunnsøkonomiske omsyn er òg vurdert. Produksjonsområde som hadde uakseptabel miljøpåverknad, fekk redusert si kapasitet, medan i produksjonsområde med akseptabel miljøpåverknad vert det gitt ei auke i kapasitet som mellom anna vert seld på auksjon i juni i år. Kapasiteten er uendra i dei produksjonsområda som hadde moderat miljøpåverknad.
Av omsyn til truverdet til trafikklyssystemet og gitt dei grundige vurderingane som ligg til grunn for fargelegginga, er det ikkje aktuelt å gjere om på vedtaket no.
Grunna ei rekkje rettslege prosessar knytt til trafikklyssystemet kan eg ikkje kommentere vurderingane ytterlegare, ut over å vise til regjeringa si pressemelding i samband med fargelegginga.