Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2746 (2023-2024)
Innlevert: 10.09.2024
Sendt: 10.09.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 17.09.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Havbruksnæringen i Nordland kan dokumentere svært lang saksbehandlingstid på akvakultursøknader hos Statsforvalteren i Nordland. Gjennom statsbudsjettet ble det bevilget mer penger til Statsforvalteren, og i februar ble et nytt forurensningsregelverk for akvakultur vedtatt – alt for å forbedre situasjonen. Likevel har ikke Statsforvalteren i Nordland gitt tillatelse til én eneste ny lokalitet for laks i hele 2024.
Hvordan vil statsråden sikre at Statsforvalteren i Nordland behandler søknadene innen tidsfristen i regelverket?

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Det er 14 departementer som gir oppgaver til statsforvalterne innen sine ulike ansvarsområder, og hvert departement er konstitusjonelt ansvarlig for oppgaver statsforvalteren utfører innen deres sektor. Digitaliserings- og forvaltningsministeren har det administrative ansvaret for statsforvalterne, og samordner styringen fra departementene. Som Klima- og miljøminister har jeg det konstitusjonelle ansvaret for statsforvalterens oppgaver innen klima- og miljøområdet, herunder utslippstillatelser i forbindelse med akvakultur.
Sjømatnæringen er svært viktig for Norge, og har hatt en sterk vekst over flere år. Spesielt har det vært mye vekst og mange søknader i Nordland. Samtidig har statsforvalterne, særlig i Nordland, ikke hatt ressurser og bemanning til å øke kapasiteten på saksbehandlingen for å møte den sterke økningen og antall forespørsler fra næringen. Dette har medført et stort etterslep i saksbehandlingen.
En bærekraftig vekst innebærer at bransjens virksomhet må vurderes i en helhetlig sammenheng med andre samfunnsinteresser. Godt kunnskapsgrunnlag er avgjørende for gode beslutninger. En forutsetning for vurderingene er at myndighetene har tilstrekkelige opplysninger i søknadene som skal behandles. Det stilles krav til søknadene slik at disse bedre skal dekke informasjonen forvaltningen trenger for å vurdere søknadene etter sine regelverkverk. Dersom forvaltningen har behov for supplerende opplysninger fra aktørene, vil også dette påvirke saksbehandlingstiden.
Statsforvalter i Nordland har i 2024 behandlet 13 konsesjoner til eksiterende anlegg for laks, i hovedsak om utvidelse med økt produksjonskapasitet. Videre har Statsforvalteren i Nordland behandlet og fattet vedtak i saker om to nye anlegg for torsk og to nye anlegg for landbasert oppdrett av laks, samt gitt om lag 20 vurderinger og uttalelser om små arealendringer, samlokalisering og lignende.
Regjeringen ønsker at regelverket og søknadsbehandlingen skal bli enklere og mer effektiv, samtidig som vi sikrer en bærekraftig utvikling for oppdrettsnæringen. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å få til dette.
I revidert nasjonalbudsjett styrket regjeringen statsforvalternes arbeid med akvakultur med 2,5 millioner kroner. Med denne bevilgningen vil vi bidra til at statsforvalterne kan ivareta sin rolle, samtidig som det svarer på sjømatnæringens behov for raskere saksbehandling. I 2024 og 2025 blir deler av disse midlene satt av til et restanseprosjekt, som innebærer at andre statsforvaltere med kompetanse på akvakultur skal bidra til å behandle saker hos Statsforvalteren i Nordland og dermed få ned restansene.
Videre trådte nytt forurensningsregelverk for akvakultur i kraft 2. februar 2024. Det nye regelverket gjelder fullt ut hvis næringen søker om å etablere seg på nye lokaliteter, og statsforvalterne behandler nå og vurderer søknader om nye lokaliteter i tråd med dette regelverket. Det nye regelverket innebærer at akvakulturanlegg for fisk i sjø som hovedregel er tillatt etter forurensningsloven uten særskilt forurensingstillatelse, dersom lokaliteten er klarert for virksomheten i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av akvakulturloven. For de som allerede har en lokalitet og en tillatelse fra statsforvalteren har regelverket en overgangsordning slik at disse oppdretterne skal få tid til å omstille seg til nytt regelverk. Dersom de søker om endringer av sin eksisterende tillatelse, vil endringene reguleres og eventuelt justeres gjennom eksiterende tillatelser frem til februar 2026. Vi vurderer om vi kan gjøre regelverket og søknadsbehandlingen enklere for slike endringssøknader slik at også disse raskere kan gå over på forskriftsregulert drift.