Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2739 (2023-2024)
Innlevert: 09.09.2024
Sendt: 09.09.2024
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 16.09.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Vil regjeringen stramme inn dagens praksis, for å sørge for at kommuner ikke kan legge ned barnehager og skoler ulovlig?

Begrunnelse

I sommer tok (sette)statsforvalteren i Troms og Finnmark lovlighetsklagen fra en rekke bystyrerepresentanter til følge. Saken gjaldt barnehage- og skolestrukturen i kommunen, der flertallet i bystyret hadde vedtatt en rekke drastiske endringer, uten å ta tilstrekkelig hensyn til barns beste.
Da vedtaket ble kjent ugyldig, var allerede noen av de ulovlige vedtakene i ferd med å bli gjennomført (nedlegging av Gjæran barnehage og ungdomstrinnet på Saltstraumen skole). Dette er etter spørrerens syn svært problematisk. At saker av så stor betydning for de det gjelder, barna, kan gjennomføres i hui og hast på denne måten, er spesielt kritikkverdig. Resultatet i Bodø kommune er at tjenester har blitt lagt ned, på tross av at nedleggelsesvedtakene er kjent ulovlige.
Denne problemstillingen gjelder ikke bare Bodø. I Stord kommune har prosessen med å legge ned Litlabø skule startet allerede før lovlighetskontrollen har blitt gjennomført. Slik risikerer vi at dramatiske vedtak gjennomføres uten tilstrekkelig rettssikkerhet for de aller minste.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er mange hensyn som kommunene må avveie mot hverandre ved vurdering av nedlegging eller opprettholdelse av barnehager og skoler. Dette dreier seg blant annet om kvaliteten på tilbudet både faglig og sosialt, mulighetene for å rekruttere kvalifiserte lærere, kostnadseffektivitet, samt belastning for barn og foreldre som følge av for eksempel lengre reisevei. Det er opp til kommunene selv å finne gode løsninger på barnehage- og skolestrukturen, til beste for kommunenes innbyggere.
Gjennom lovgivningen har Stortinget gitt kommunene ansvaret for barnehage- og skolestrukturen i kommunen, og lagt til grunn at det innenfor rammene knyttet til forsvarlig utredning mv. skal være stor kommunal handlefrihet i slike saker.
I kommuneloven kapittel 27 er det gitt regler om lovlighetskontroll, som gjelder generelt for kommunale vedtak. Adgangen til å overprøve lokale vedtak og mulighetene for å vedta utsatt iverksettelse av vedtak som underlegges lovlighetskontroll, er regulert i henholdsvis § 27-1 og § 27-3 femte ledd. Nærmere informasjon om disse reglene går fram av Kommunal- og distriktsdepartementets veileder H-2299, Lovlighetskontroll etter kommunelovens § 59 - regjeringen.no. Veilederen er utformet til den gamle kommuneloven, men det er presisert at veilederen også er relevant for reglene i kapittel 27 i gjeldende kommunelov.