Erlend Svardal Bøe (H): Hvordan kunne denne alvorlige sikkerhetsglippen skje, og er kontrollen av lasten som kommer inn og ut av norske havner god nok?
Begrunnelse
De siste dagene har det vært flere saker om det Malta-registrerte frakteskipet «Ruby» som fikk problemer og ankret opp utenfor Vannvåg i Karlsøy kommune mandag 26. august. Etter seks dager fikk frakteskipet tillatelse til å gå inn til havn i Tromsø. Men etter bare to døgn ved havn i Tromsø ble frakteskipet umiddelbart beordret ut igjen, og grunnen var at frakteskipet var lastet med 20 000 tonn ammoniumnitrat. Dette stoffet kan være ekstremt farlig under bestemte forutsetninger og skape store og voldsomme skader. Et eksempel på det er eksplosjonen i Beirut i 2020 der 2 750 tonn av stoffet gikk i luften og flere tusen mennesker ble skadet og drept.
Det er alvorlig at et frakteskip med så store mengder ammoniumnitrat får tillatelse til å legge til havn sentralt plassert i Nord-Norges største by. Ifølge media ble politiet i Troms først gjort kjent med lasten om bord på frakteskipet mandag 2. september. Kystverket skal ha vært klar over lasten om bord på frakteskipet siden mandag 26. august da det først ankret opp utenfor Vannvåg i Karlsøy kommune. Det ble også meldt om skader på skroget, i tillegg til skader i propell og ror på frakteskipet.
Denne hendelsen åpner opp for en rekke spørsmål ved hvordan en slik alvorlig sikkerhetsglipp kan skje. Saken viser at det har vært manglende varsling og samhandling, og at det ikke har vært god nok kontroll ved lasten som har vært om bord på frakteskipet. Det er helt klart at denne saken må undersøkes nærmere, og at det må settes inn tiltak for å hindre at det skjer igjen.