Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2703 (2023-2024)
Innlevert: 04.09.2024
Sendt: 05.09.2024
Besvart: 12.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Har statsråden og regjeringen tilstrekkelig vurdert de alvorlige forsinkelsene som kan ha oppstått ved å ta utbyggingen av E6 Sørelva-Borkamo ut av Nye Veiers portefølje, og hva planlegger regjeringen å gjøre for å styrke forutsigbarheten når det gjelder veibygging i Nord-Norge?

Begrunnelse

Utbedringen av E6 på strekningen Sørelva-Borkamo i Øvre Saltdal i Nordland har vært en vedvarende utfordring i flere tiår. Veien er sterkt trafikkert og en helt sentral transportåre i Nord-Norge, både for næringslivet i regionen og for gjennomgangstrafikk. Det dreier seg om en svært smal, uoversiktlig og trafikkfarlig vei med bratte stigninger, mange svinger og vanskelige kjøreforhold, spesielt om vinteren. Særlig yrkessjåfører som kjører vogntog og annen tungtrafikk på denne strekningen er utsatt, og det er rapportert om ulykker og farlige situasjoner hvor den dårlige infrastrukturen beskrives som medvirkende årsak.
I september 2021 ble prosjektet overført fra Statens vegvesen til Nye Veier AS, med mål om snarlig gjennomføring. Nye Veier har i flere prosjekter vist evne til kostnadseffektiv utbygging og styrking av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Imidlertid ble E6 Sørelva-Borkamo ikke prioritert i Nye Veiers portefølje på grunn av begrensede midler, noe som bidro til å forsinke prosjektet. I mars 2023 ble prosjektet overført tilbake til Statens vegvesen, men det har fortsatt ikke ført til oppstart.
Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036, vedtatt før sommeren, indikerer nå at utbyggingen av veistrekningen trolig ikke vil finne sted før etter 2030. Dette skaper stor frustrasjon i både næringslivet og i mange lokalsamfunn langs E6, som er avhengige av en pålitelig og trygg hovedvei for transport av folk og gods. Det betraktes som uholdbart at man nå, nærmere 30 år etter ferdigstilling av veistrekningene nord og sør for den aktuelle parsellen, må vente i ytterligere et tiår eller mer på en sammenhengende og effektiv stamvei gjennom regionen.
Næringslivet i både Salten og Rana peker på at manglende utbedring av E6 svekker konkurransekraften deres. I tillegg skaper veistandarden et usikkert arbeidsmiljø for pendlere og yrkessjåfører. Den forsinkede utbyggingen er ikke bare en lokal utfordring, men en nasjonal problemstilling, ettersom E6 er blant Norges viktigste gjennomgående transportårer.
Saltdals ordfører Runar Løvdal Jensen (Ap) oppsummerer saken overfor NRK Nordland på følgende måte:

"Det er helt katastrofe at de ikke bare kan fullføre E6 gjennom Saltdal. Her har ikke regjeringen levert."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 14 Nasjonal transportplan 2025-2036 omtales at Regjeringen legger opp til at strekningene E6 Olderdalen-Langslett og E6 Nordkjosbotn-Hatteng i Troms, og E6 Sørelva-Borkamo i Nordland overføres til Statens vegvesen. Meldingen viser til at strekningene ble overført til Nye Veiers portefølje som del av Nasjonal transportplan 2022-2033, og at det er Statens vegvesen som har ansvaret for utbygging og drift og vedlikehold på det øvrige riksvegnettet i området. Meldingen viser videre til at både Nye Veier og Statens vegvesen har påpekt at en slik oppdeling er uheldig. I vurderingen av om en samling av ansvar for disse utbyggingene samt drift og vedlikehold ellers i området skal være hos Statens vegvesen eller Nye Veier, har jeg (som omtalt i meldingen) også lagt vekt på at det er viktig at Nye Veier har en rimelig realistisk ramme for å gjennomføre prosjektene i sin portefølje.
Som representanten er kjent med, var det regjeringen Solberg ledet av Høyre, som overførte det aktuelle prosjektet til Nye Veier sammen med 10 andre større prosjekter/strekninger i Nasjonal transportplan 2022-2033. Denne overføringen skjedde uten at det fulgte med penger til å øke det årlige statlige tilskuddet til Nye Veier.
Selv om det ikke er mulig innenfor dagens styringsmodeller å nå si med sikkerhet om prosjektet E6 Sørelva-Borkamo realiseres raskest med Nye Veier eller Statens vegvesen som utbygger, mener jeg det gir en mye bedre forutsigbarhet at prosjektet nå er en del av Statens vegvesens planportefølje. Det vises i den forbindelse til at regjeringen i Nasjonal transportplan 2025-2036 har lagt opp til at planporteføljen er fullfinansiert med mål om å ferdigstille samtlige prosjekter i porteføljen i løpet av tolvårsperioden, mens Nye Veier har en 20-årsportefølje hvor kostnadene for prosjektene per i dag overstiger tilgjengelige midler i 20-årsperioden.
Løsningen som er valgt gir derfor en mer helhetlig løsning for drift, vedlikehold og utbygging av vei i det aktuelle området. Dette, sammen med regjeringens vektlegging av å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må, legger til rette for forutsigbarhet for befolkning og anleggsbransje i Nord-Norge.