Bård Ludvig Thorheim (H): Har statsråden og regjeringen tilstrekkelig vurdert de alvorlige forsinkelsene som kan ha oppstått ved å ta utbyggingen av E6 Sørelva-Borkamo ut av Nye Veiers portefølje, og hva planlegger regjeringen å gjøre for å styrke forutsigbarheten når det gjelder veibygging i Nord-Norge?
Begrunnelse
Utbedringen av E6 på strekningen Sørelva-Borkamo i Øvre Saltdal i Nordland har vært en vedvarende utfordring i flere tiår. Veien er sterkt trafikkert og en helt sentral transportåre i Nord-Norge, både for næringslivet i regionen og for gjennomgangstrafikk. Det dreier seg om en svært smal, uoversiktlig og trafikkfarlig vei med bratte stigninger, mange svinger og vanskelige kjøreforhold, spesielt om vinteren. Særlig yrkessjåfører som kjører vogntog og annen tungtrafikk på denne strekningen er utsatt, og det er rapportert om ulykker og farlige situasjoner hvor den dårlige infrastrukturen beskrives som medvirkende årsak.
I september 2021 ble prosjektet overført fra Statens vegvesen til Nye Veier AS, med mål om snarlig gjennomføring. Nye Veier har i flere prosjekter vist evne til kostnadseffektiv utbygging og styrking av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Imidlertid ble E6 Sørelva-Borkamo ikke prioritert i Nye Veiers portefølje på grunn av begrensede midler, noe som bidro til å forsinke prosjektet. I mars 2023 ble prosjektet overført tilbake til Statens vegvesen, men det har fortsatt ikke ført til oppstart.
Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036, vedtatt før sommeren, indikerer nå at utbyggingen av veistrekningen trolig ikke vil finne sted før etter 2030. Dette skaper stor frustrasjon i både næringslivet og i mange lokalsamfunn langs E6, som er avhengige av en pålitelig og trygg hovedvei for transport av folk og gods. Det betraktes som uholdbart at man nå, nærmere 30 år etter ferdigstilling av veistrekningene nord og sør for den aktuelle parsellen, må vente i ytterligere et tiår eller mer på en sammenhengende og effektiv stamvei gjennom regionen.
Næringslivet i både Salten og Rana peker på at manglende utbedring av E6 svekker konkurransekraften deres. I tillegg skaper veistandarden et usikkert arbeidsmiljø for pendlere og yrkessjåfører. Den forsinkede utbyggingen er ikke bare en lokal utfordring, men en nasjonal problemstilling, ettersom E6 er blant Norges viktigste gjennomgående transportårer.
Saltdals ordfører Runar Løvdal Jensen (Ap) oppsummerer saken overfor NRK Nordland på følgende måte:
"Det er helt katastrofe at de ikke bare kan fullføre E6 gjennom Saltdal. Her har ikke regjeringen levert."