Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2693 (2023-2024)
Innlevert: 04.09.2024
Sendt: 04.09.2024
Besvart: 10.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Vi viser til vedtak 757, 10 juni 2022, der det står : «Stortinget ber regjeringen snarest følge opp vedtaket om et obligatorisk takstfritak for biogasskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2023.»
Kan statsråden gje ei oversikt over kvar dette no er innført, kvar det er på trappene å bli innført og kvar ein ikkje har gjort lokalpolitiske vedtak for å sikre ei slik innføring?

Begrunnelse

Vedtaket ble truffet ved behandlingen av Meld. St. 36 (2020–2021) Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser og Meld. St. 11 (2021–2022) Tilleggsmelding til Meld. St. 36 (2020–2021), jf. Innst. 446 S (2021–2022). Samferdselsdepartementet opplyste i Prop. 1 S (2022–2023) at det 1. september 2022 ble opprettet en egen takstklasse for alle gassdrevne kjøretøy som kan gi grunnlag for redusert bompengetakst eller fritak for bompenger dersom det foreligger lokalpolitiske vedtak. Ordningen kan først og fremst brukes i byområder der det allerede i dag er mulighet for et takstsystem med tids- og miljødifferensierte takster. Som en del av Oslopakke 3 ble det 1. september 2022 innført fritak for tunge gassdrevne kjøretøy i og rundt Oslo. Ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023) Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2021–2022, jf. Innst. 186 S (2022–2023), uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen:
«Komiteen viser til vedlagt merknad fra en samstemt transport- og kommunikasjonskomite, der de ber regjeringen legge til rette for at biogasskjøretøy kan få takstfritak på strekninger som er finansiert av bompenger.»
Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å legge til rette det tekniske bompengesystemet AutoPASS, slik at den tekniske løsningen som i dag håndterer et miljødifferensiert takstsystem (slik det er innført i enkelte byområder), innføres som et teknisk system for all offentlig bompengeinnkreving.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har åpnet for at lokale myndigheter kan gi fritak eller reduserte bompengetakster for tunge gasskjøretøy (takstgruppe 2). Innføring av slikt betalingsfritak eller redusert bompengetakst krever lokalpolitisk tilslutning fra fylkeskommunen hvor bompengeprosjektet er lokalisert og som er garantist for lånet til utbyggingen. Det aktuelle bompengeselskapet sender deretter takstsøknad til Vegdirektoratet som er takstmyndighet.
Statens vegvesen har opplyst at det er innført fritak for betaling av bompenger for gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2 i følgende prosjekter:
• Miljøpakke Trondheim
• Bypakke Nedre Glomma fase 2
• Oslopakke 3


Vegdirektoratet har fattet takstvedtak om fritak for betaling av bompenger for gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2 for sju strekningsvise bompengeprosjekter, som forventes å innføre fritaket i løpet av oktober i år. Disse bompengeprosjektene er:
• E6 Hovinmoen – Kolomoen
• E6 Frya - Sjoa
• E16 Bagn – Bjørgo
• E 16 Kongsvinger – Slomarka
• Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet
• Rv. 4 Lunner grense – Jaren og Lygna sør
• Fv. 33 Skardtjernet – Tonsvatnet

Utover dette har jeg ikke kjennskap til hvilke fylkeskommuner som har fattet vedtak - eller vurderer det som aktuelt å fatte vedtak - om innføring av fritak eller redusert bompengetakst for gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2.