Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2690 (2023-2024)
Innlevert: 03.09.2024
Sendt: 03.09.2024
Besvart: 09.09.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Korttidsutleie av bolig i eierseksjonssameie er tillatt i 30 dager sammenhengende og 90 dager/år totalt. Jeg ønsker at ministeren redegjør for hvordan dette følges opp, som et minimum om:
Hvem har ansvaret og hvorfor foregår arbeidet for å etterse at reglene følges, hvordan samles data for korttidsutleie inn, både fra privatpersoner og fra plattformaktører som AirBnB, hvor mange er tatt for brudd på denne lovbestemmelsen siden den ble innført, og hvor mange har fått en reaksjon (forelegg e.l.) for brudd på dette?

Begrunnelse

I 2019 ble Eierseksjonsloven endret. Loven sier nå at korttidsutleie i boliger begrenses til 30 dager sammenhengende og 90 dager i året totalt. Korttidsleie i borettslag begrenses til 30 dager årlig. Det finnes i tillegg en smal åpning for at sameier kan tillatte noe mer utleie enn dette.
Denne endringen ble gjort for å gjøre det mindre attraktivt med korttidsutleie av bolig. I flere europeiske storbyer, hvor utviklingen hadde kommet lenger enn i Norge, så man at korttidsutleie til turister fortrenger lokalbefolkningens mulighet til å leie bolig og driver leieprisene i været. Denne sommeren har mediene rapportert om samme problem i flere norske byer. Ved siden av å fortrenge langtidsleietakere, er omfattende korttidsutleie ofte til stor plage for ordinære beboere gjennom støy, svekket sikkerhet/manglende kontroll og økt slitasje på fellesarealer.
Lovendringen i 2019 var ment å ligge i forkant av en slik utvikling. Men det avhenger av at den faktisk aktivt følges opp og ikke bare er sovende. Det er derfor av stor interesse hvordan staten har fulgt opp og kontrollert denne delen av leiemarkedet, for å sikre at loven faktisk følges.
Oppfølging av denne bestemmelsen har også en skattemessig side. Det er grunn til å tro at det eksisterer en svart økonomi rundt korttidsutleie av boliger, og god oppfølging av lovens regler kan bidra til å rydde opp i dette.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: Spørsmålet gjeld oppfølging av reglane om korttidsutleige i eigarseksjonssameige.
Eg meiner at det i utganspunktet er ei positiv side av delingsøkonomien at private kan leige ut bustaden sin for eksempel gjennom Airbnb. Samstundes ser eg at korttidsutleige i nokre tilfelle fører til utfordringar. I eigarseksjonssameige bur folk tett, og intensiv korttidsutleige kan føre til dårleg bumiljø. Regelen i eigarseksjonslova som avgrensar tilgangen til å drive med korttidsutleige av ein bustadseksjon til 90 dagar i løpet av eit år, er meint å balansere omsynet til råderetten til kvar enkelt eigar og omsynet til naboane.
Brot på regelen om at korttidsutleige i meir enn 90 dagar per år er forbode, vil utgjere eit mishald. Eigarseksjonslova er primært ei privatrettsleg lov. Det er derfor styret i sameiget som må handtere dette etter dei alminnelege reglane om mishald i lova. Etter omstenda kan ein tenkje seg at mishaldet kan vere vesentleg, slik at ein kan gje pålegg om sal. Eg visar til at dette er omtalt i forarbeida til lova, jf. Prop. 36 L (2018–2019) pkt. 4.6.6. Vi har derfor ikkje noko tal på kvar mange som har brote regelen. Om ein seksjonseigar og styret er ueinige om det er brot på regelen, er det eventuelt opp til domstolen å avgjere saka.
Regelverket for skattlegging av korttidsutleige og rapportering til skattemyndigheitene sorterer under finansministeren. Finansdepartementet opplyser at formidlarar av utleige av fast eigedom har plikt til å rapportere om dette til skattemyndigheitene for skatteføremål. Opplysningane er underlagd teieplikt hos skattemyndigheitene. Finansdepartementet har nå på høyring framlegg om plikt for digitale plattformer som formidlar utleige av bustad, utleige av transportmidlar, salg av tenester eller salg av varer, til å rapportere om dette til skattemyndigheitene. Framlegget skal gjennomføre ein standard frå OECD om rapportering og automatisk utveksling av slike opplysningar for skatteføremål.