Tobias Drevland Lund (R): Korttidsutleie av bolig i eierseksjonssameie er tillatt i 30 dager sammenhengende og 90 dager/år totalt. Jeg ønsker at ministeren redegjør for hvordan dette følges opp, som et minimum om:
Hvem har ansvaret og hvorfor foregår arbeidet for å etterse at reglene følges, hvordan samles data for korttidsutleie inn, både fra privatpersoner og fra plattformaktører som AirBnB, hvor mange er tatt for brudd på denne lovbestemmelsen siden den ble innført, og hvor mange har fått en reaksjon (forelegg e.l.) for brudd på dette?
Begrunnelse
I 2019 ble Eierseksjonsloven endret. Loven sier nå at korttidsutleie i boliger begrenses til 30 dager sammenhengende og 90 dager i året totalt. Korttidsleie i borettslag begrenses til 30 dager årlig. Det finnes i tillegg en smal åpning for at sameier kan tillatte noe mer utleie enn dette.
Denne endringen ble gjort for å gjøre det mindre attraktivt med korttidsutleie av bolig. I flere europeiske storbyer, hvor utviklingen hadde kommet lenger enn i Norge, så man at korttidsutleie til turister fortrenger lokalbefolkningens mulighet til å leie bolig og driver leieprisene i været. Denne sommeren har mediene rapportert om samme problem i flere norske byer. Ved siden av å fortrenge langtidsleietakere, er omfattende korttidsutleie ofte til stor plage for ordinære beboere gjennom støy, svekket sikkerhet/manglende kontroll og økt slitasje på fellesarealer.
Lovendringen i 2019 var ment å ligge i forkant av en slik utvikling. Men det avhenger av at den faktisk aktivt følges opp og ikke bare er sovende. Det er derfor av stor interesse hvordan staten har fulgt opp og kontrollert denne delen av leiemarkedet, for å sikre at loven faktisk følges.
Oppfølging av denne bestemmelsen har også en skattemessig side. Det er grunn til å tro at det eksisterer en svart økonomi rundt korttidsutleie av boliger, og god oppfølging av lovens regler kan bidra til å rydde opp i dette.