Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:2682 (2023-2024)
Innlevert: 02.09.2024
Sendt: 02.09.2024
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 10.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Norge kjøper store mengder billigvarer fra Kina. Dette er varer som blant annet står for store utslipp, uten at dette reflekteres i pris, og uten at forurenseren må betale for dette.
Har regjeringen vurdert å øke satsene på porto mellom Norge og Kina, som reforhandlingen av den internasjonale postavtalen fra Kina åpner opp for, eller vil regjeringen vurdere andre tiltak for å redusere disse utslippene?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Portoen for postsendinger fra Kina til Norge bestemmes av China Post innenfor de regulatoriske rammene som gjelder i Kina. Den internasjonale postavtalen (Verdenspostkonvensjonen, som også etablerer FNs postorganisasjon Universal Postal Union, UPU), fastsetter reglene for raten avsenderpostselskapet skal betale postselskapet i mottakerlandet for den endelige leveringen frem til mottaker.
Det er riktig at konvensjonen ble reforhandlet under en ekstraordinær kongress i 2019. Endringen har gitt et større rom for å tilpasse disse ratene til underliggende kostnader og markedsforhold i mottakerlandet. En konsekvens av reforhandlingen var blant annet at prisen for å sende varer til Norge gikk opp og i større grad reflekterer Postens kostnader.
Konvensjonen skal forhandles igjen under UPUs kongress høsten 2025. Under disse forhandlingene vil utgangspunktet være å videreføre den fleksibiliteten som ble gitt etter reforhandlingen i 2019, samt arbeide for kontinuerlig å legge til rette for en bærekraftig posttjeneste og videreutvikle klimastrategien. Det er også verdt å påpeke at regjeringen har sørget for at netthandelsimport av lavverdier fra utlandet nå belastes med merverdiavgift fra første krone, på lik linje med innenlandsk handel.
Når det gjelder klimaaspektet stilles det på norsk side krav til Posten. Selskapet har en ambisiøs klimastrategi og har redusert sine klimagassutslipp med 62 % siden 2012, og skal innen 2040 ha netto null utslipp. Denne strategien reflekteres også i de frivillige forpliktelsene selskapet har påtatt seg, blant de fremste og mest ambisiøse, innenfor UPUs klimastrategi.
Regjeringen arbeider også for å sikre bærekraftige rammer for luftfarten gjennom et høyre ambisjonsnivå i europeiske og internasjonale prosesser knyttet til klima og luftfart i tråd med Meld. St. 10 (2022-2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi.