Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2648 (2023-2024)
Innlevert: 29.08.2024
Sendt: 29.08.2024
Besvart: 05.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kommuner og fylkeskommuner får større handlingsrom til å sette ned fartsgrenser og gjøre andre trafikksikkerhetstiltak knyttet til skolevei?

Begrunnelse

Trygg skolevei er en sak som engasjerer lokalsamfunn over hele landet. Mange kommuner og fylkeskommuner ønsker å iverksette trafikksikkerhetstiltak som kan beskytte barn på vei til og fra skolen, for eksempel ved å senke fartsgrensene i områder der barn ferdes, spesielt langs skoleveier. Dessverre opplever mange kommuner og fylkeskommuner at dagens regelverk og retningslinjer fra Statens vegvesen og Vegdirektoratet er så innskrenkende at det er vanskelig å få gjennomslag for nødvendige tiltak. Håndbøker, fartsgrensekriterier og skiltmyndighet setter tydelige begrensninger for hvilke tiltak som kan gjennomføres, og det utøves lite skjønn i vurderingen av lokale forhold, særlig knyttet til ønske om å sette ned fartsgrensene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er opptatt av at det skal være trygt å gå og sykle til skolen, og vi har flere virkemidler som brukes aktivt i samarbeid med kommuner og fylkeskommuner for å sikre dette.
Vegnormal N300 Trafikkskilt inneholder bestemmelser for valg av fartsgrenser (fartsgrensekriterier). Skiltforskriften og skiltnormalene skal sikre ensartet praksis over hele landet. Kriteriene vektlegger nullvisjonen om ingen drepte og hardt skadde i trafikken, og målet om at veksten i persontransport i byene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Kriteriene åpner for reduserte fartsgrenser der omgivelsene og bruken av vei- eller gatemiljøet tilsier det, blant annet nærheten til skole. Fartsgrenser skal fastsettes av personell med solid vei- og trafikkfaglig kompetanse, med bruk av faglig skjønn.
Fartsgrensekriteriene skal legges til grunn for fastsetting av særskilte fartsgrenser på riksveier, fylkesveier og på private veier som skiltes med offentlige trafikkskilt, dvs. alle fartsgrenser utenom de generelle fartsgrensene 50 km/t og 80 km/h. For kommunale veier er kriteriene anbefalt brukt.
Statens vegvesen er involvert i mange saker om trygg skolevei, og har god kunnskap om regionale og lokale forhold. I disse sakene har Statens vegvesen ofte dialog med både kommune, FAU-grupper, fylkeskommune og de som er ansvarlig for kollektivtransport/skoleskyss.
I mange tilfeller handler ikke trygg skolevei alene om nedsatt fart, og det vil være nødvendig med en kombinasjon av tiltak, herunder også fysiske og holdningsskapende tiltak. Ulike trafikksikkerhetstiltak må vurderes i det enkelte tilfellet. Regjeringen har videre bevilget midler til en særlig søknadsbasert tilskuddsordning som administreres av Statens vegvesen. Formålet med ordningen er å bedre trafikksikkerheten for barn og unge gjennom å stimulere til lokalt arbeid for tryggere skoleveier og nærmiljøer.