Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2643 (2023-2024)
Innlevert: 29.08.2024
Sendt: 29.08.2024
Besvart: 04.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Vil statsråden ta initiativ til å få avviklet teoriprøver på en smidigere måte enn det som er tilfelle i dag, slik at kandidater som skal ta sertifikat ikke opplever å måtte stå i lange køer for å få tatt teoriprøven?

Begrunnelse

Det har i lengre tid vært vanskelig å få tak i ledige prøver for å ta teoritest hos statens vegvesen når en skal ta sertifikat. Før pandemien var det drop in fremfor timebestilling for å avlegge teori prøven. Dette opplevdes som en langt smidigere løsning, som ga både kortere ventetid og bedre utnyttelse av kapasiteten. Når det nå kun er timebestilling er det satt av 90 minutter til hver kandidat, mens det i realiteten er mange som bruker kortere tid. I tillegg er det selvsagt også enkelte som ikke møter opp til avtalt time. Dette gjør at plasser blir stående tomme, mens andre venter i kø. Strykprosenten er dessverre høy, men her må en bruke andre middel for å få ned denne, og dette er ikke er et argument imot å kunne tilby en mest mulig smidig løsning for brukerne.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har i en periode vært for lang ventetid for å ta teoriprøven på noen av våre trafikkstasjoner. Statens vegvesen har derfor iverksatt flere tiltak for å bedre tilbudet. Antall timer for teoriprøve som legges ut er økt, og det tas høyde for at de aller fleste kandidatene bruker betydelig kortere tid enn de har til rådighet. Det settes altså ikke av 90 minutter til hver prøve, slik representanten skriver. Statens vegvesen har opplyst at disse tiltakene allerede nå viser positive resultater, med kortere ventetid for teoriprøven på flere steder.
I dag er det også en systemteknisk utfordring at det er mulig for en kandidat å bestille flere timer til samme prøve, og at reserverte prøver ikke avbestilles. Statens vegvesen forbedrer nå dette systemet, og en løsning er planlagt lansert i løpet av september. Dette tiltaket forventes også å påvirke ventetiden på teoriprøven positivt.
Statens vegvesen har gitt utrykk for at ordningen med timebestilling sammenliknet med «drop-in», gir betydelig bedre ressursutnyttelse og mer forutsigbarhet for kandidatene. Innføringen av timebestilling synes ikke å ha påvirket kapasiteten, da etaten i dag gjennomfører flere teoriprøver enn årene før timebestilling ble innført.
Avslutningsvis vil jeg vise til at strykprosenten for teoriprøven på over 40 % tyder på at mange kandidater stiller for dårlig forberedt. Dette påvirker selvsagt også kapasitet og ventetid negativt.