Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2640 (2023-2024)
Innlevert: 28.08.2024
Sendt: 29.08.2024
Besvart: 05.09.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hvor lange har statsråden tenkt til å vente, og hvor lenge må vi vente før man kan skaffe seg den viktige oversikten over hvor mange pulter som blir stående tomme i norske klasserom gjennom at det opprettes et nasjonalt fraværsregister?

Begrunnelse

I fjor beregnet TV2 at inntil 30 000 elever i Norge har et bekymringsfullt høyt fravær. TV2 gjorde beregningene i fravær av offentlig statistikk som gir oversikt over hvor stort fraværet er i 1-9 trinn. For mens Utdanningsdirektoratet hvert år samler inn statistikk for videregående skole og avgangselever på ungdomsskolen er det fortsatt ingen som har oversikt over hvor stort samlet fraværet er i de første 9 årene. Til tross for at fagfolk mener en nasjonal fraværsstatistikk kunne gitt oversikt over omfang og utvikling over tid, og at høyt skolefravær er bekymringsverdig for barn og unges skoleløp. Barneombudet mente også at det var behov for en mer kunnskap om ufrivillig skolefravær. Det er etter spørsmålsstillers syn spesielt alvorlig, fordi ufrivillig skolefravær og høyt fravær kan være tegn på at barn ikke har det bra. Høyt fravær går også utover barnas læring og kan bidra til læringshull. Det er nå et år siden TV2 avsløringene. Norske klasserom fylles igjen av elever. Det snart et års siden de faglige anbefalingene fra Udir kom. Fortsatt har man ingen nasjonal oversikt over hvor mange elever som har et bekymringsfullt fravær, eller starten på et nasjonalt grunnlag for å kunne si noe om ufrivillig skolefravær over tid. Statsråden har fått faglige anbefalinger og hatt disse til vurdering i snart et år.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skolefravær er et tema i den kommende stortingsmeldingen om 5.-10. trinn som skal legges frem for Stortinget om kort tid. I meldingen vil jeg også skrive mer om hvilken løsning for registrering av fravær vi utreder, og et forslag skal legges frem så raskt som mulig.
Tilstedeværelse på skolen er svært viktig for at elevene skal få den opplæringen de har krav på, og for at skolen skal kunne skape et trygt og godt skolemiljø og følge opp elevene både faglig og sosialt. Vi har sett en økning i bekymringsfullt skolefravær de siste årene, og denne utviklingen må snu. Derfor ga jeg før sommeren Utdanningsdirektoratet i oppdrag å iverksette en rekke tiltak for å støtte skolens arbeid med forebygging og oppfølging av skolefravær. Regjeringen har også gitt et oppdrag til 13 offentlige etater om å gjennomføre et tverrsektorielt arbeid for å sikre bedre og raskere samarbeid på tvers av offentlige tjenester i fraværssaker, slik at elever med bekymringsfullt fravær skal få hjelp til å komme tilbake på skolen så raskt som mulig.
I tillegg til dette vil jeg få på plass en nasjonal oversikt over fravær på alle trinn i skolen. Arbeidet med å få dette på plass er i gang, men avhengig av løsning berører en nasjonal innsamling av slik informasjon noen prinsipielle spørsmål, blant annet knyttet til barns personvern. Vi må derfor ta oss tid til å gjøre nødvendige vurderinger for å sikre forholdsmessighet i tiltaket. Det er også viktig at en oversikt ikke medfører unødvendig rapportering eller merarbeid i skolen, men at man så langt som mulig kan benytte fraværsdata som allerede samles inn lokalt.