Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2635 (2023-2024) Innlevert: 28.08.2024 Sendt: 28.08.2024 Besvart: 04.09.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Kari Elisabeth Kaski (SV): På politisk kvarter 27. august sa finansministeren at det kan være et gjennombrudd for en internasjonal digitalskatt rett rundt hjørnet.Kan finansministeren utdype hva han mente med det?
Trygve Slagsvold Vedum: I OECD/G20s Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (IF), som nå teller 147 jurisdiksjoner, kom man 8. oktober 2021 frem til en politisk enighet om rammene for en topilarsløsning (pilar 1 og pilar 2). Et slikt nytt internasjonalt skatterammeverk er det internasjonale samfunnets svar på utfordringene knyttet til digitaliseringen og globaliseringen av økonomien. Pilar 2 skal sikre at store, flernasjonale konsern skattlegges med en effektiv skattesats på 15 prosent i alle land. Pilar 2 har IF oppnådd enighet om. Gjennomføringen av disse reglene er godt i gang i mange land, og første del av pilar 2-reglene har f.eks. fått virkning fra 1. januar 2024 i Norge. Estimater fra OECD tilsier at pilar 2 vil gi økte globale skatteinntekter på mellom 150 og 200 milliarder dollar årlig. 90 pst. av de største globale foretakene anslås å bli truffet av reglene.Pilar 1 består av to deler, «beløp A» og «beløp B». Beløp B skal forenkle bruken av armlengdeprinsippet særlig til fordel for utviklingsland. Beløp A skal omfordele en andel av overskuddet i svært store flernasjonale konsern mellom de ulike statene. Beløp A vil gi økt beskatningsrett til markedsstater, det vil si til de landene hvor forbruket av varer og tjenester skjer. Formålet er å stabilisere det internasjonale rammeverket for skatt. En avgjørende forutsetning for beløp A er å motvirke fremveksten av ensidige og ukoordinerte tiltak i form av såkalte «Digital Service Taxes» (digitale tjenesteskatter). Beløp A er ikke begrenset til globale teknologigiganter. Det innebærer at markedsstater også kan få omfordelt en andel av overskuddet til f.eks. store legemiddelselskap, bilprodusenter mv. To sektorer er unntatt fra beløp A. Unntakene gjelder for visse finansielle tjenester og for utvinning av ikke-fornybare naturressurser. Unntaket for utvinning av ikke-fornybare naturressurser er av stor betydning for Norge og andre land som er rike på naturressurser. Til tross for intense forhandlinger i IF gjenstår fortsatt enkelte punkter i pilar 1-arbeidet. Det gjennombrudd jeg mener kan være rett rundt hjørnet, bygger på kunnskapen om at det er enighet om de fleste problemstillingene i pilar 1 og at man nærmer seg en gjennomføringsfase. Jeg viser også til G20s ministererklæring fra Rio de Janeiro i slutten av juli i år, hvor Norge deltar som gjesteland under årets brasilianske presidentskap. Den understreker tydelig den politiske viljen til å komme til enighet:“We remain committed to finalizing and swiftly implementing the Two-Pillar Solution in line with the October 2021 statement of the Inclusive Framework (IF) […] We encourage members to expeditiously complete the negotiations on a final package on Pillar One through resolving the remaining issues on a framework for Amount B, allowing the Multilateral Convention (MLC) to be finalized and opened for signing as soon as possible.”