Hege Bae Nyholt (R): I Hurdalsplattformen skriver regjeringen at den vil gjennomføre «Veikart for universelt utformet nærskole» innen 2030.
Står statsråden fast ved dette, kan statsråden redegjøre for hvordan regjeringen ligger an til å nå målet, og kan det bes om en oversikt over andelen nærskoler som anses som universelt utformet, tilgjengelig og ikke tilgjengelige, i hele landet og i hvert fylke?
Begrunnelse
Bufdir presenterte i 2018 Veikart universelt utformet nærskole 2030. Veikartet inneholder konkrete anbefalinger om tiltak for perioden 2020–2030 med mål om at alle nærskoler skal være universelt utformet i 2030.
I en kartlegging fra Unge funksjonshemmede: Universell utforming av grunnskolen - Hvor er vi i 2021? svarte 535 grunnskoler på spørsmål om universell utforming og tilgjengelighet på skolene. 35 prosent av skolene oppga at de anser seg som universelt utformet, 55 prosent anser at de er tilgjengelige og 8 prosent anser at de ikke er tilgjengelige.
Kantar gjennomførte i 2022 og 2023, på vegen av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, en undersøkelse for å finne ut mer om hvordan barn og unge med funksjonsnedsettelser opplever skolehverdagen. Der oppgir 4 av 10 barn og foresatte at de mener det fysiske innemiljøet på skolen ikke er godt nok tilrettelagt for barnet. Omtrent en tredjedel mener det fysiske utemiljøet i skolegården ikke er godt nok tilrettelagt for barnet. I tillegg oppgir kun 1 av 4 skoleledere at skolen har: tilgjengelige uteområder og lekestativer, et godt inneklima og tilgjengelige fellesrom.
I Hurdalsplattformen stadfester regjeringen at den vil:
«Gjennomføre «Veikart for universelt utformet nærskole» innan 2030, blant anna ved å gjeninnføre rentekompensasjonsordninga for skulebygg og svømmeanlegg.»
På bakgrunn av dette ber jeg statsråden redegjøre for hvordan vi ligger an til å nå dette målet om at nærskolene skal være universelt utformet i 2030. Jeg ber om at også statsråden oppgir hvordan dette ser ut i de ulike fylkene.