Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2617 (2023-2024)
Innlevert: 26.08.2024
Sendt: 26.08.2024
Besvart: 30.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): I dag kan togreisende som regel ikke bestille billetter mer enn tre måneder frem i tid. For folk som skal reise lengre frem i tid skaper dette lite forutsigbarhet, og fører til at reiser ikke kan planlegges i god tid. Til sammenligning kan flyreiser som regel bestilles ett år i forveien. Skal togreiser bli mer attraktive og konkurransedyktige bør bestillingstiden for togreiser utvides.
Vil regjeringen sørge for at de nødvendige endringene gjennomføres slik at togtider og billettkjøp kan planlegges lenger frem i tid?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bakgrunnen for dagens praksis med 90 dagers forsalgsperiode er at det kan oppstå endringer i rutetidene med begrenset mulighet til å informere kundene om eventuelle endringer.
Ruteplanen endres årlig i desember måned og rutetidene fastsettes endelig 2-3 måneder i forkant av dette. Bane NOR jobber langsiktig med vedlikehold og fastsetter de største sporbruddene i en rullerende plan med fireårs horisont, ut fra planlagte utbyggings- og fornyingsprosjekter i porteføljen. Når rutetidene fastsettes på høsten, er planlagte sporbrudd for det kommende året fastsatt og kjent for togselskapene. Det kan imidlertid skje endringer i tidsplan og omfang av planlagte sporbrudd, og dette kan medføre endringer i rutetider.
Erfaringsmessig er det vanlig med ruteendringer i flybransjen, noe flyselskapene har gode rutiner for å håndtere gjennom for eksempel e-postdialog med kundene. I motsetning til for flybilletter, kan togbilletter i henhold til Personopplysningsloven kjøpes anonymt. Dette innebærer at togselskapene, i motsetning til flyselskapene, ikke har mulighet til å informere berørte kunder dersom det oppstår endringer i rutetidene, og er en viktig årsak til at man ikke kan kjøpe billetter til jernbanen lengre enn 90 dager frem i tid. Med dagens teknologi har riktignok mange muligheten til å holde seg oppdatert på eventuelle endringer på egen hånd. Men ikke alle har den digitale kompetansen som skal til, og hensynet til denne gruppen må veie tungt.
Maksimalt tre måneders forsalg av jernbanebilletter er vanlig i flere europeiske land.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på tilsvarende spørsmål fra representant Kristoffer Robin Haug (MDG) i Dokument nr. 15:1482 (2022-2023).