Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Er statsråden enig i at Agder fengsel avdeling Froland og avdeling Mandal allerede er underfinansierte, fordi de i realiteten ikke nyter så godt av større stordriftsfordeler som antatt, og hva vil statsråden gjøre for å unngå at Agder fengsel blir ytterligere underfinansiert, som en konsekvens av at Agder fengsel avdeling Froland og avdeling Mandal fra 2025 planlegges innlemmet i ny budsjettfordelingsmodell fra 2021?
Begrunnelse
Agder fengsel avdeling Froland og avdeling Mandal har fått rettede midler i etableringsfasen. De har til sammen fått ca. 300 millioner kroner pr. år siden 2020. Midlene har ikke blitt pris- og lønnsjustert.
Det kan med dette synes som om det antas at Agder fengsel avdeling Froland og Mandal vil nyte godt av en stordriftsfordel, siden de er organisert som avdelinger under samme fengsel. Avdelingene er imidlertid lokalisert ca. 15 mil fra hverandre, og må eksempelvis operere med dobbelt nattbemanning i de to separate avdelingene. Undertegnede ønsker å påpeke at Kriminalomsorgen er en bemanningstung sektor, og at stordriftsfordelene ved å organisere to separate avdelinger under samme fengsel synes marginale.
I 2021 innførte KDI en ny budsjettfordelingsmodell. Driftsbudsjettet for Agder fengsel (avdeling Mandal og Froland) ble videreført som rettede midler i 2024. I disponeringsbrevet for 2024 ble det varslet at de to avdelingene i Froland og Mandal fra 2025 skal inn i den nye budsjettfordelingsmodellen fra 2021, slik at de fra da av vil motta midler på lik linje som andre enheter på høyt sikkerhetsnivå i Norge.
I disponeringsbrevet kan vi lese:
«Driftsbudsjett for Agder fengsel (avdeling Mandal og Froland) gis som rettede midler også i 2024 med nominelt uendret beløp på 309,7 mill. kroner. Agder planlegges fra 2025 innlemmet i budsjettfordelingsmodellen. Beløpet som i dag tildeles ved rettede midler er høyere enn region sørvest ville blitt tildelt for Mandal og Froland i modellen og region sørvest bes ta høyde for framtidig tilpasning til modellen.»
Undertegnede er bekymret for at Agder fengsel i utgangspunktet er underfinansiert, fordi det antas å ha større stordriftsfordeler enn det i realiteten har, og at denne underfinansieringen vil bli enda større i 2025, da det fremgår av disponeringsbrevet at fengselet må belage seg på nedskjæringer fra 2025, som en konsekvens av at driftsbudsjettet ikke lenger vil gis som rettede midler.