Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2588 (2023-2024)
Innlevert: 20.08.2024
Sendt: 21.08.2024
Besvart: 28.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Hvordan vil regjeringen stille seg til å forhandle om og inngå en tilleggsavtale til byvekstavtalen for finansiering av bybanen til Åsane i løpet av høsten 2024, så lenge en slik tilleggsavtale ikke vil basere seg på en trasé som er ferdig regulert eller kvalitetssikret kostnadsmessig, og er det aktuelt for regjeringen å gi midler til at Statens vegvesen kan starte arbeidet med ny Fløyfjellstunnel så lenge reguleringsstatusen for bybanen til Åsane er uavklart?

Begrunnelse

9. august presenterte den politiske ledelsen i Vestland fylkeskommune og byrådet i Bergen et forslag til en tunnelløsning for bybanen til Åsane. I det framlagte forslaget til en mulig avtale mellom kommune og fylke står det blant annet at:

«Staten, fylkeskommunen og kommunen må førebu prosess for finansiering gjennom ein tilleggsavtale til byvekstavtalen i løpet av hausten 2024.»

Lignende formuleringer om en forhandling om en tilleggsavtale ble foreslått av flere partier under behandlingen av Nasjonal Transportplan våren 2024, men da i tilknytning til den allerede ferdig regulerte og kvalitetssikrede dagløsningen langs Bryggen. Ingen av disse formuleringene fikk flertall under stortingsbehandlingen av NTP.
I det samme forslaget til en mulig avtale står det:

«Den lokale einigheita føreset at Statens vegvesen snarast får midlar til å starte arbeidet med å utbetra og forlenga Fløyfjelltunnelen mellom Nygårdstangen og Eidsvåg.»

Dette kan virke å stå i motsetning til formuleringen i regjeringens forslag til NTP som sa at forlengelse av dagens E39 Fløyfjellstunnel nordover vil bli vurdert i sammenheng med bybaneutbyggingen, og at samferdselsdepartementet ville vurdere videre arbeid med ny Fløyfjellstunnel når den lokale utredningen for bybanen er ferdig og behandlet i bystyret i Bergen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036 har regjeringen prioritert 70 prosent statlig bidrag til Bybanen til Åsane. Dette innebærer at prosjektet inngår i ordningen for statlig tilskudd til store kollektivprosjekter.
Det er flere krav til hva som skal være på plass før statlig bidrag til store kollektivprosjekter kan fastsettes. Det må foreligge vedtatt reguleringsplan for prosjektet, og det må være gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). Det er også et sentralt poeng at det statlige tilskuddet ikke skal gå til fordyrende løsninger. Dette har Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen over tid vært tydelig på overfor lokale myndigheter. Når reguleringsplan er vedtatt og KS2 er gjennomført, kan staten forhandle med lokale myndigheter om størrelsen på det statlige bidraget. Den lokale finansieringen til prosjektet, inkludert størrelsen på bompengebidraget, må også være avklart.
For bybanen til Åsane er gjennomføringen av et riksveiprosjekt, E39 Fløyfjelltunnelen nord, et premiss for at banen kan bygges. Bybanen skal delvis gå i dagens E39-trasé, og Fløyfjelltunnelen nord må være bygget før veitraseen kan frigjøres. Det øker kompleksiteten i planleggingen og gjennomføringen av prosjektene. I arbeidet med Nasjonal transportplan 2025-2036 vurderte Statens vegvesen at Fløyfjelltunnelen nord må bygges ut før anleggsarbeidene for bybanen kan starte opp. Videre må dagens Fløyfjelltunnel (Fløyfjelltunnelen sør) oppgraderes for at kravene i tunnelsikkerhetsdirektivet skal kunne overholdes. Statens vegvesen har vurdert at byggingen av Fløyfjelltunnelen sør og nord bør gjennomføres som ett prosjekt.
De politiske rundene som har vært lokalt siden kommunestyre- og fylkestingsvalget i fjor, viser at det fortsatt er stor usikkerhet rundt Bybanen til Åsane. Det har derfor vært viktig fra min side å være tydelig på at lokale myndigheter i første omgang må avklare hvilken trasé de vil legge til grunn for bybanen gjennom Bergen sentrum. Det er også krevende for staten å vurdere videre arbeid med Fløyfjelltunnelen nord og sør når det er uavklart hvilken løsning lokale myndigheter ønsker for bybanen. Det er bakgrunnen for at regjeringen i Nasjonal transportplan 2025-2036 la til grunn at videre arbeid med riksveiutbyggingen og statlige bidrag til bybanen må vurderes når den lokale tunnelutredningen er ferdig og behandlet i bystyret i Bergen.
Jeg har merket meg presseutspillene tidligere i august og at det nå pågår politiske sonderinger lokalt om en tunnelløsning for bybanen i Bergen sentrum. Dersom bystyret i Bergen og fylkestinget i Vestland gjør prinsippvedtak om tunnelløsning i løpet av høsten, må det utarbeides en eller flere nye reguleringsplaner, og påfølgende ny ekstern kvalitetssikring for hele prosjektet. Først når disse prosessene er gjennomført, vil det være aktuelt å gå i forhandlinger om statlig bidrag til bybaneprosjektet.