Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2588 (2023-2024)
Innlevert: 20.08.2024
Sendt: 21.08.2024
Til behandling

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Hvordan vil regjeringen stille seg til å forhandle om og inngå en tilleggsavtale til byvekstavtalen for finansiering av bybanen til Åsane i løpet av høsten 2024, så lenge en slik tilleggsavtale ikke vil basere seg på en trasé som er ferdig regulert eller kvalitetssikret kostnadsmessig, og er det aktuelt for regjeringen å gi midler til at Statens vegvesen kan starte arbeidet med ny Fløyfjellstunnel så lenge reguleringsstatusen for bybanen til Åsane er uavklart?

Begrunnelse

9. august presenterte den politiske ledelsen i Vestland fylkeskommune og byrådet i Bergen et forslag til en tunnelløsning for bybanen til Åsane. I det framlagte forslaget til en mulig avtale mellom kommune og fylke står det blant annet at:

«Staten, fylkeskommunen og kommunen må førebu prosess for finansiering gjennom ein tilleggsavtale til byvekstavtalen i løpet av hausten 2024.»

Lignende formuleringer om en forhandling om en tilleggsavtale ble foreslått av flere partier under behandlingen av Nasjonal Transportplan våren 2024, men da i tilknytning til den allerede ferdig regulerte og kvalitetssikrede dagløsningen langs Bryggen. Ingen av disse formuleringene fikk flertall under stortingsbehandlingen av NTP.

I det samme forslaget til en mulig avtale står det:

«Den lokale einigheita føreset at Statens vegvesen snarast får midlar til å starte arbeidet med å utbetra og forlenga Fløyfjelltunnelen mellom Nygårdstangen og Eidsvåg.»

Dette kan virke å stå i motsetning til formuleringen i regjeringens forslag til NTP som sa at forlengelse av dagens E39 Fløyfjellstunnel nordover vil bli vurdert i sammenheng med bybaneutbyggingen, og at samferdselsdepartementet ville vurdere videre arbeid med ny Fløyfjellstunnel når den lokale utredningen for bybanen er ferdig og behandlet i bystyret i Bergen.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig