Audun Lysbakken (SV): Hvordan vil regjeringen stille seg til å forhandle om og inngå en tilleggsavtale til byvekstavtalen for finansiering av bybanen til Åsane i løpet av høsten 2024, så lenge en slik tilleggsavtale ikke vil basere seg på en trasé som er ferdig regulert eller kvalitetssikret kostnadsmessig, og er det aktuelt for regjeringen å gi midler til at Statens vegvesen kan starte arbeidet med ny Fløyfjellstunnel så lenge reguleringsstatusen for bybanen til Åsane er uavklart?
Begrunnelse
9. august presenterte den politiske ledelsen i Vestland fylkeskommune og byrådet i Bergen et forslag til en tunnelløsning for bybanen til Åsane. I det framlagte forslaget til en mulig avtale mellom kommune og fylke står det blant annet at:
«Staten, fylkeskommunen og kommunen må førebu prosess for finansiering gjennom ein tilleggsavtale til byvekstavtalen i løpet av hausten 2024.»
Lignende formuleringer om en forhandling om en tilleggsavtale ble foreslått av flere partier under behandlingen av Nasjonal Transportplan våren 2024, men da i tilknytning til den allerede ferdig regulerte og kvalitetssikrede dagløsningen langs Bryggen. Ingen av disse formuleringene fikk flertall under stortingsbehandlingen av NTP.
I det samme forslaget til en mulig avtale står det:
«Den lokale einigheita føreset at Statens vegvesen snarast får midlar til å starte arbeidet med å utbetra og forlenga Fløyfjelltunnelen mellom Nygårdstangen og Eidsvåg.»
Dette kan virke å stå i motsetning til formuleringen i regjeringens forslag til NTP som sa at forlengelse av dagens E39 Fløyfjellstunnel nordover vil bli vurdert i sammenheng med bybaneutbyggingen, og at samferdselsdepartementet ville vurdere videre arbeid med ny Fløyfjellstunnel når den lokale utredningen for bybanen er ferdig og behandlet i bystyret i Bergen.