Aleksander Stokkebø (H): Mitt spørsmål gjelder de lange saksbehandlingstidene i lønnsgarantiordningen. Jeg ønsker informasjon om når statsråden mener vi må kunne forvente resultater av Navs nyansettelser, samt en redegjørelse om de øvrige tiltakene som er satt inn.
Hvordan kan vi effektivisere informasjonsinnhentingen – ikke minst mellom offentlige etater - og søknadsbehandlingen ytterligere, og hvilket potensial ser statsråden for økt bruk av digitalisering og automatisering?
Begrunnelse
Jeg viser til Dokument nr. 15:2506 (2023-2024), hvor statsråden 12.08.2024 svarte på mitt skriftlige spørsmål om de lange saksbehandlingstidene i lønnsgarantiordningen.
Statsråden skriver at Nav har iverksatt «flere tiltak» for å redusere saksbehandlingstiden. Tiltaket som nevnes er rekruttering av flere ansatte. Jeg ønsker informasjon om når statsråden mener vi må kunne forvente resultater av disse nyansettelsene. Jeg ønsker også en redegjørelse om de andre tiltakene som er satt inn, men som ikke er konkretisert i statsrådens svar.
Statsråden skriver videre at manglende opplysninger eller dokumenter kan forsinke saken, fordi man i slike tilfeller må ‘innhente opplysninger fra relevante kilder’. Som eksempel nevnes Skatteetaten. Jeg ønsker klarhet i hvor mye informasjonsinnhenting fra andre offentlige etater, gjennomsnittlig og i verste fall, kan forsinke slike saker, og hvilket potensiale man ser for å minimere slike forsinkelser. Digitalisering og systemer som snakker bedre sammen, kan gjerne være en del av løsningen.