Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2524 (2023-2024)
Innlevert: 09.08.2024
Sendt: 09.08.2024
Besvart: 16.08.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Sivilombudet har i flere saker vurdert om statlige etater i sin saksbehandling på en god nok måte vurderer hvilke dokumenter som er interne, om det er en reell to-instansbehandling når noen ber om innsyn, og om hvordan innsynskrav behandles. Dette gjelder blant annet Arbeidstilsynet.
Hvordan følger statsråden opp Sivilombudets vurdering om at tilsyn består av flere selvstendige forvaltningsorganer, og er statsråden enig med Sivilombudet, og har statsråden i så fall vurdert økonomiske og administrative konsekvenser?

Begrunnelse

Sivilombudet publiserte for eksempel 11.9.2023 en uttalelse (2022/5131) som konkluderer med at Arbeidstilsynets seks avdelinger i ytre etat utgjør selvstendige forvaltningsorganer. Konsekvensen er at Sivilombudet derfor vurderer at Arbeidstilsynets praksis for besvarelse av innsynskrav er i strid med offentleglova § 29. Det bes om vurdering av de økonomiske og administrative konsekvensene og hva statsråden vil gjøre for å sikre at Sivilombudets føringer ikke gir en uproduktiv vekst i offentlig byråkrati.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Sivilombudet leverte en uttalelse i september 2023, etter at ombudet av eget tiltak og på generelt grunnlag hadde undersøkt hvilken betydning organiseringen av enkelte etater har for behandling av innsynssaker. Som representanten trekker frem i spørsmålet så var Arbeidstilsynet en av disse etatene. Sivilombudet konkluderer med at Arbeidstilsynets avdelinger i ytre etat utgjør selvstendige forvaltningsorganer og at innsynskrav som tilhører den enkelte avdeling må behandles i denne, og ikke legges som en felles oppgave til svartjenesten slik Arbeidstilsynet har gjort frem til nå. Jeg legger til grunn Sivilombudets tolkning.
Det finnes ulike måter å imøtekomme Sivilombudets uttalelse på. Arbeidstilsynet jobber med å finne løsninger både i form av flere organisasjonsutviklingstiltak, og i form av endrede arbeidsprosesser som vil ivareta kravene i forvaltningsloven. Blant annet har etaten gjort endringer når det gjelder å sikre reell to-instansbehandling av klager, herunder også klager på avslag på innsyn.
Jeg legger til grunn at Arbeidstilsynet gjennomfører de nødvendige prosesser, og innretter seg på en slik måte at innsynskrav blir behandlet i tråd med forvaltningslovens bestemmelser samtidig som de sørger for en mest mulig effektiv utnyttelse av de ressurser som blir tildelt etatens virksomhet.