Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2515 (2023-2024)
Innlevert: 07.08.2024
Sendt: 08.08.2024
Besvart: 14.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Regjeringen etablerte i 2023 en ny veinormal for motorveier, med mål om å stanse unødvendig utbygging av firefelts motorveier. Bygging av firefelts veier med ÅDT under 12 000 må være samfunnsøkonomisk nyttig. Likevel vil Nye Veier bygge firefelt mellom Kragerø og Tvedestrand. I dette prosjektet er ÅDT under 12 000 og ifølge Nasjonal Transportplan er prosjektet samfunnsøkonomisk ulønnsomt.
Vil regjeringen likevel akseptere en plan i strid med veinormalen?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Veinormalene legger til rette for å kunne gjøre gode valg i planfasen når standarden for veistrekninger skal bestemmes. Det er viktig å gjøre helhetlige vurderinger og å velge en veistandard som er riktig for trafikken på strekningen og som sikrer at det ikke må bygges om igjen. E18 mellom Bamble og Grimstad er et eksempel på en veistrekning som det har vært nødvendig å bygge ut i flere omganger fordi standarden over tid har vist seg å være for dårlig.
Etter det jeg får opplyst planlegger Nye Veier for en fremtidig helhetlig standard for E18 i tråd med de nylig vedtatte revisjonene av veinormalene. I henhold til veinormalene skal veien dimensjoneres for trafikkmengder 20 år etter antatt åpningsår. Hele den gjenstående strekningen fra Bamble til Tvedestrand vil i dimensjoneringsåret ha trafikktall høyere enn 12 000 ÅDT. Deler av strekningen vil også ha trafikkmengder større enn 15 000 ÅDT. Det tas sikte på å bygge ut delstrekningen med høyeste trafikkmengde først. Deler av strekningen har i dag tilstrekkelig kapasitet, og denne restkapasiteten bør utnyttes i en periode før ny vei bygges.
Samferdselsdepartementet gjennomførte som kjent endringer i veinormalene for at utbyggerne i større grad enn tidligere skal kunne gjenbruke eksisterende vei. Vi sparer både matjord og natur og senker utslipp av svevestøv og mikroplast ved å åpne for at nye motorveier kan ha litt lavere fartsgrense for å kunne tilpasses terrenget bedre.
Nettopp for å minimere CO₂-utslipp, arealinngrep og kostnader legges det opp til å planlegge for 100 km/t på den aktuelle strekningen, slik at man kan gjenbruke mer av den eksisterende veien.