Skriftlig spørsmål fra Sveinung Rotevatn (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2516 (2023-2024)
Innlevert: 07.08.2024
Sendt: 08.08.2024
Besvart: 15.08.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Sveinung Rotevatn (V)

Spørsmål

Sveinung Rotevatn (V): Vil regjeringen vurdere en tidsfrist for saksbehandling av lønnsgarantiutbetalinger, slik at ansatte som er skadelidende etter konkurser ikke er avhengige av betydelige oppsparte midler for å få endene til å møtes mens de venter på utbetaling fra lønnsgarantifondet?

Begrunnelse

NRK omtalte nylig lange saksbehandlingstider i NAVs lønnsgarantifond. NAVs lønnsgarantifond skal utbetale lønn og feriepenger til ansatt ved konkurs. Å miste jobben fordi virksomheten man jobber i går konkurs er tøft for den som er ansatt. For arbeidsgivere er det også en vanskelig situasjon der man vet at ansatte sendes ut i en sårbar livssituasjon. Å ha et lønnsgarantifond er en sikkerhetsventil for ansatte som blir skadelidende av en bedriftskonkurs. I NRK saken etterlyser både bedrift og ansatte en enklere måte å få utbetalt penger på for ansatte etter en konkurs.
Regjeringen opplyser at de vurderer å korte ned tiden på saksbehandlingen. Med lange saksbehandlingstider og lønn som uteblir så opplever enkeltmennesker å måte søke nødhjelp hos NAV. Saksbehandlingstiden er ifølge saken på mellom 2 og 18 måneder.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Arbeids- og velferdsetaten behandler omtrent 80 prosent av lønnsgarantisakene innen to måneder.
Et konkursbo regnes som én sak i lønnsgarantisammenheng. Søknadene registreres derfor på konkursboet, og ikke hver enkelt søker. Konkursboene varierer både i omfang og kompleksitet, med alt fra én søker til flere hundre søkere i det enkelte konkursbo. Omfanget av konkursboet kan dermed få betydning for saksbehandlingstiden.
Saksbehandlingstiden kan også øke dersom det mangler dokumenter eller opplysninger i saken, eller dersom saken ikke i tilstrekkelig grad er utredet og opplyst når den oversendes til Arbeids- og velferdsetaten fra bostyrer i konkursboet.
Videre kan det være behov for å gjøre mer kompliserte juridiske vurderinger av noen søknader. Eksempler på dette kan være saker hvor det foreligger en ugyldig avslutning av arbeidsforholdet før konkursåpning eller tvist mellom arbeidsgiver eller arbeidstaker.
Dette er saker som typisk krever ytterligere kontroll og undersøkelser fra Arbeids- og velferdsetaten. Ofte vil det være nødvendig å innhente mer informasjon fra bostyrer, søker eller andre offentlige etater før vedtak kan fattes. Bostyrere oppfordres til å skille ut vanskelige søkere i en egen forsendelse slik at de «enkle» sakene kan behandles raskere. Selv om dette ikke gjøres er det også mulig for lønnsgarantien å behandle de «enkle» søknadene først selv om de kommer i samme forsendelse.
I henhold til forvaltningsloven § 17 har Arbeids- og velferdsetaten en lovpålagt plikt til å påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Det er derfor lite hensiktsmessig å sette en absolutt tidsfrist for saksbehandlingen, da etaten ikke kan fatte vedtak på utilstrekkelig grunnlag. Videre vil en instruks fra departementet om å prioritere ressurser til en viss type saker, kunne gi utilsiktede konsekvenser i saksbehandlingen av andre ytelser som etaten forvalter.
Arbeids- og velferdsdirektoratet jobber kontinuerlig med å utvikle Arbeids- og velferdsetaten slik at etaten kan nå sine mål om saksbehandlingstider. Etaten er for tiden i en situasjon der de har mange søknader å behandle innenfor flere områder. Direktoratet gjør vurderinger og prioriteringer mellom ytelser som er avgjørende for personer i mange ulike situasjoner.
De som venter på at lønnsgarantisaken behandles, kan ha rett på dagpenger. I tillegg kan de få forskudd på lønnsgarantimidler i inntil én måned i form av dagpenger. Man kan søke om forskudd på lønnsgarantimidler og dagpenger samtidig.
Det er iverksatt flere tiltak i Arbeids- og velferdsetaten for å redusere saksbehandlingstiden i lønnsgarantisakene. Det er blant annet rekruttert flere saksbehandlere til området. Departementet følger utviklingen i saksbehandlingstidene i styringen av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Jeg viser ellers til mitt svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 2506/2024 fra stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø.