Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2481 (2023-2024)
Innlevert: 01.08.2024
Sendt: 02.08.2024
Besvart: 08.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden klargjøre hvilke faglige kriterier som ligger til grunn for at fartsgrensen gjennom hele Harstadåstunnelen er satt til 50 km/t, og vil han vurdere å øke fartsgrensen?

Begrunnelse

Harstadåstunnelen er fullført som et prosjekt i Harstadpakken som delvis er finansiert av statlige midler. Rv83 går gjennom tunnelen og er anlagt under byens sentrum. Lengden er over 1,4 km og holder en gjennomgående høy og moderne standard. Tunnelen er oversiktlig, godt opplyst og bred med gode veiskuldre. Sikkerheten er også godt ivaretatt med to rømningsveier.
Selv om tunnelen ligger under et tettbebygd strøk er det ingen myke trafikanter som beveger seg i tunnelen, det er heller ingen kryssende trafikk. Riktignok er det rundkjøringer ved hver ende av tunnelen, henholdsvis på Seljestad og Sama, noe som eventuelt bør kunne ivaretas med opp- og nedskilting av hastighet ved inn- og utkjøring av tunnelen.
Spørsmålsstiller ønsker derfor en begrunnelse hva gjelder faglige kriterier som har vært utslagsgivende for at fartsgrensen gjennom hele Harstadåstunnelen er satt til 50 km/t, da tunnelens gode beskaffenhet burde kunne legge til rette for høyere hastighet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen sendte skiltplanen for Harstadåstunnelen på høring i forkant av fartsgrensevedtaket for strekningen i 2018. I høringsnotatet omtales det på generelt grunnlag følgende om bruk av fartsgrense 50 km/t:

«Fartsgrense 50 km/t anvendes på strekninger som ligger i et område som er «innenfor tettbygd strøk». Om en strekning ligger i et område som faller inn under begrepet «tettbygd strøk», vil bero på en samlet vurdering av strøkets bymessige karakter, vegens karakter, bebyggelsens tetthet langs veien og mulighetene for trafikk mellom bebyggelsen og veien. En del hovedveger innenfor byer og tettsteder er svært godt skjermet. Disse regnes å ligge utenfor tettbygd strøk i vegtrafikklovens forstand selv om de kan ligge innenfor SSB sin definisjon av tettsted.»

Med bakgrunn i ovennevnte er det isolert sett adgang til å sette fartsgrensen i tunnelen høyere enn 50 km/t som er normalt «innenfor tettbygd strøk». Det er imidlertid andre faktorer som også spiller inn i denne vurderingen.
I forbindelse med byggingen av veien/tunnelen (Prosjekt Harstad – Bjarkøy) godkjente Vegdirektoratet i 2014 fravik fra veinormalen «vedrørende avstand mellom tunnelåpning og rundkjøring på Sama.» Det ble altså tillatt at rundkjøringen ble plassert nærmere tunnelåpningen enn hva som kreves etter normal standard. Fraviksøknaden ble godkjent med det vilkår at fartsnivået i tunnelåpningen ble satt til 50 km/t.
Videre slås det fast i fartsgrensekriteriene i N300:24 Trafikkskilt, at det ikke skal veksles for mye mellom fartsgrenser «da hyppige endringer er vanskelig for trafikantene å få med seg». Fartsgrensen i rundkjøringene på Sama og Seljestad (ved hver sin ende av tunnelen) er 50 km/t. Avstanden mellom disse er omtrent 1,5 km. Etter en helhetsvurdering ble det derfor foreslått at hastigheten burde fastsettes til 50 km/t for hele strekningen.
Troms fylkeskommune uttalte seg til høringen, uten merknader til planen. Forslaget ble derfor fastslått av Statens vegvesen Vegdirektoratet i endelig vedtak.
Jeg stiller meg bak vurderingen Statens vegvesen som myndighet har gjort vedrørende fartsgrensen i Harstadåstunnelen. Det vises også til at vurderinger og beslutninger i saken ble tatt på et tidspunkt da representantens parti, FrP, satt i regjering og innehadde samferdselsministerposten.