Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden klargjøre hvilke faglige kriterier som ligger til grunn for at fartsgrensen gjennom hele Harstadåstunnelen er satt til 50 km/t, og vil han vurdere å øke fartsgrensen?
Begrunnelse
Harstadåstunnelen er fullført som et prosjekt i Harstadpakken som delvis er finansiert av statlige midler. Rv83 går gjennom tunnelen og er anlagt under byens sentrum. Lengden er over 1,4 km og holder en gjennomgående høy og moderne standard. Tunnelen er oversiktlig, godt opplyst og bred med gode veiskuldre. Sikkerheten er også godt ivaretatt med to rømningsveier.
Selv om tunnelen ligger under et tettbebygd strøk er det ingen myke trafikanter som beveger seg i tunnelen, det er heller ingen kryssende trafikk. Riktignok er det rundkjøringer ved hver ende av tunnelen, henholdsvis på Seljestad og Sama, noe som eventuelt bør kunne ivaretas med opp- og nedskilting av hastighet ved inn- og utkjøring av tunnelen.
Spørsmålsstiller ønsker derfor en begrunnelse hva gjelder faglige kriterier som har vært utslagsgivende for at fartsgrensen gjennom hele Harstadåstunnelen er satt til 50 km/t, da tunnelens gode beskaffenhet burde kunne legge til rette for høyere hastighet.