Liv Kari Eskeland (H): Med utgangspunkt i Miljødirektoratets klimarapport, der flytting av trafikk fra energikrevende/forurensende befordringsmidler er vektlagt, hvorfor er ikke de åpenbart positive konsekvensene ved overgang fra flytrafikk til nullutslipps kjøretøy på vei med i klimaberegningen for prosjektet E39 Ådland – Svegatjørn, Hordfast?
Begrunnelse
I miljødirektoratets rapport er unngå-flytteprinsippet sterkt vektlagt: https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2024/april-2024/klimatiltak-i-norge-kunnskapsgrunnlag-2024/
I tillegg er det er nylig presentert en ny rapport om klimautslipp fra flytrafikk der det antydes at klimautslippene er opp mot 50 % høyere enn tidligere antatt. Det er derfor avgjørende at flytrafikk kan avlastes med bedre veier og jernbane der det er mulig.
Mellom Stavanger/Haugesund og Bergen finner vi en av Norges mest trafikkerte flystrekninger. En strekning med unormalt stor flytrafikk med tanke på avstanden som er maksimalt 200 km. Årsaken til dette er at det tar 4,5 time med buss/bil på dagens vei/ferjer. (jernbane er ikke aktuelt).
Med en utbygd E39 med Hordfast og Rogfast og bedre vei mellom, vil reisetiden på veien kunne reduseres til 2 timer. Dette vil etter internasjonal erfaring eliminere all flytrafikk på strekningen og klimautslippene bli kraftig redusert.
Statens vegvesen opplyser at denne potensielle reduksjonen i klimautslipp ikke er hensyntatt i klimaberegningene for prosjektet E39 Ådland- Svegatjørn. Dette gir et ufullstendig bilde av de positive konsekvensene ved å gå fra flytrafikk til veitrafikk med alternativ kollektivtransport på veien.