Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til finansministeren

Dokument nr. 15:2427 (2023-2024)
Innlevert: 26.06.2024
Sendt: 26.06.2024
Besvart: 01.07.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Vil statsråden vurdere hvordan lov- og regelverk kan endres, og oppfølging av praksis i bankene sikres, slik at kunder som bytter bank har rett til å få flyttet samtlige spareprodukter til sin nye bank samtidig med bankbyttet?

Begrunnelse

Politisk ledelse i Finansdepartementet har flere ganger oppfordret bankkunder til å bytte bank dersom de er misfornøyde med vilkårene i sin nåværende bank, dette har særlig blir aktualisert i en tid med hyppe rentehevinger. I september i fjor uttalte tidligere statssekretær Jakob Bjelland fra Senterpartiet at:
«En forutsetning for god konkurranse i bankmarkedet er at kundene enkelt kan bytte bank eller bruke flere banker samtidig, og at det er enkelt å orientere seg om de ulike tilbudene. Finansportalen er et godt virkemiddel, men tjenesten kan bli enda bedre. Regjeringen er opptatt av det skal være enkelt å bytte bank. Dette krever at kundene har tilgang til gode løsninger for bankbytte og sammenligning av tilbud, som er tilpasset utviklingen i markedet.»
Spesielt sparing er produkter med lang tidshorisont, og hvor flyttemulighet er viktig når man vurderer et bankbytte. Mens det for Aksjesparekonto er fastsatt i forskrift retten til å flytte slike konti til annen tilbyder, finnes det verken forskrift eller bransjestandard for flytting av vanlige verdipapirkonti og liknende spareformer. I media har vi også den senere tiden kunnet lese om manglende etterlevelse selv der hvor det eksisterer et regelverk.
I en dyrtid for norske bankkunder vil det være av interesse å vite hva statsråden gjør både for å ha et regelverk og etterleving av dette regelverket som skal gjøre det enkelt for bankkunder å bytte bank.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Som uttalt av tidligere statssekretær Jacob Bjelland er det viktig at kundene enkelt kan reforhandle med eksisterende bank, bytte bank eller bruke flere banker samtidig, og at det er enkelt å orientere seg om ulike tilbud og produkter. Det krever at bankene har gode løsninger. Det har blitt enklere å bytte bank i Norge de siste årene, særlig fordi norske banker har samlet seg om Finans Norges felles ordning for bankbytte. Regelendringer de siste årene, som innføringen av betalingstjenestedirektivet (PSD2) i 2019, har bidratt til at det er enklere å ha kundeforhold til flere banker samtidig.

Bankene skal gi sine kunder informasjon om hvordan kundeforholdet kan overføres fra en bank til en annen, og i praksis trenger kunden ofte ikke gjøre mer enn å be den nye banken sette i gang prosessen, f.eks. i enkle «bli kunde»-løsninger på nett. Overføring av innskudd, fullmakter og betalingsoppdrag skal skje raskt etter at den gamle banken har mottatt nødvendige opplysninger fra den nye banken. Hvor omfattende prosessen med å bytte bank er, avhenger av hvilke tjenester en ønsker å flytte til ny bank. Sparekonto er i utgangspunktet det enkleste å flytte fra en bank til en annen, og forutsetter ikke at en må bytte dagligbank. I motsetning til brukskonto, som vanligvis har lav eller ingen rente, vil rentene på sparekonto variere i større grad. Det er generelt enkelt å etablere en sparekonto med bedre rentebetingelser, og overføre penger fra en eksisterende konto enten i samme eller en annen bank. Når det gjelder andre spareprodukter og spareavtaler, kan imidlertid forskjeller i oppsett og vilkår begrense kundens mulighet for å flytte tjenestene mellom banker.

Finansdepartementet har i brev 26. april 2024 bl.a. bedt om Finans Norges tilbakemelding på om det er aktuelt for næringen å arbeide for ytterligere forbedringer i bankbyttetjenestene, f.eks. løsninger der bankene informerer betalere om ny kontoinformasjon og sørger for at spareavtaler o.l. opprettholdes, enten det er betalingskontoen eller spareavtalen som flyttes. Finans Norge har gitt sine vurderinger i brev til Finansdepartementet 17. juni 2024. Finans Norge peker på enkelte mulige hindringer for overføring av spareavtaler mv., og uttaler bl.a. at «Kunder som ønsker å overføre spareavtaler for investering i verdipapirer, må inngå en ny spareavtale med sin nye bankforbindelse. Bankene må ha konsesjon for å tilby investeringstjenester, og ikke alle banker tilbyr investeringstjenester». Finans Norge uttaler dessuten at sømløs overføring av spareprodukter mellom banker forutsetter at bankene tilbyr identiske spareprodukter, men at dette ikke tilfelle i dag og heller ikke ønskelig for kundene. Videre peker Finans Norge på at det kan være flere utfordringer ved å innføre bankbyttetjenester for bundne innskudd, som at kunder som tar ut innskudd i bindingstiden må betale et uttaksgebyr e.l., at ny bank ikke kan være forpliktet til å tilby samme betingelser som gammel bank, og at bankenes likviditetsrisiko kan øke.

Finansdepartementet vil vurdere Finans Norges brev i sammenheng med Finanstilsynets kommende svar på et oppdragsbrev av 26. april 2024, der tilsynet er bedt om å gi en oversikt over hvordan bankene praktiserer vilkår om konto med lønnsinngang for å få gunstigere boliglånsrente, og en vurdering av behovet for tiltak som kan bidra til at kundene enkelt kan betjene boliglån i en annen bank enn der de har konto med lønnsinngang. Finanstilsynets svar skal foreligge innen utgangen av august 2024.

Det er generelt viktig at forbrukere setter seg inn i sine muligheter for bytte av banktjenester. Finansportalen, som driftes av Forbrukerrådet, samler inn og gir sammenlignbar informasjon om bank-, forsikrings-, pensjons- og fondsprodukter i finansmarkedet. Slik kan kundene finne de beste prisene og vilkårene. Gjennom portalen kan forbrukere sammenligne ulike finansielle produkter, og også få hjelp til å bytte. For at Finansportalen skal fungere godt, er det viktig at foretakene leverer riktig og oppdaterte opplysninger. Finansdepartementet og Barne- og familiedepartementet har på denne bakgrunn opprettet en arbeidsgruppe som skal se på hvilke utfordringer forbrukerne møter i forbindelse med informasjonsinnhenting i bank- og finansmarkedene, og vurdere behovet for forbedringer av Finansportalen.