Birgit Oline Kjerstad (SV): Det er usikkerhet rundt hva som er dagens krav til utformingen av de digitale betalingsløsningene, og mange med nedsatt syn opplever nå at de er utilgjengelige.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at digitale betalingsløsninger er universelt utformet og tilgjengelige for alle?
Begrunnelse
I løpet av det siste året har mange med nedsatt syn opplevd at de ikke får betalt for varer og tjenester uten å måtte gi fra seg pinkoden. Det er ikke lov å gi fra seg pinkoden, og det oppleves som veldig ubehagelig når man føler seg tvunget til det. Grunnen til at dette skjer, er at mange virksomheter har byttet ut sine digitale betalingsløsninger, og de nye løsningene har kun touchskjerm. Dette er diskriminerende og bryter med Norges forpliktelser etter FNs konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Forbundsleder i Blindeforbundet, Terje Andre Olsen uttaler:
"Betalingsløsninger med bare touchskjerm er utilgjengelige for oss som ikke ser. Det må komme på plass tydelige krav til produsentene slik at vi også kan betale for oss."
Det går frem av en redegjørelse fra tilsynet for universell utforming for IKT at kravene til universell utforming av digitale betalingsløsninger er utdaterte og lite tilgjengelige. Noe som medfører at det kommer automater ut på markedet som personer med funksjonsnedsettelser ikke kan bruke.
Norges Blindeforbund har foretatt en kort gjennomgang av de som leverer digitale betalingsløsninger. Det viser seg at den største leverandøren ennå ikke har levert ut løsninger med touchskjerm, dette gjelder også til en viss grad den tredje største leverandøren. Blindeforbundet har dog fått beskjed om at de fleste leverandører er i ferd med å gå over til løsninger med touchskjerm. Dette er løsninger som kan forverre situasjonen for svaksynte.