Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2411 (2023-2024)
Innlevert: 25.06.2024
Sendt: 25.06.2024
Besvart: 01.07.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hvordan vil regjeringen sørge for at fastboende og lokalt næringsliv får plass på fergesamband og fly i Nordland, samtidig som reiselivstrafikken kan avvikles effektivt og kommer landsdelen til gode?

Begrunnelse

Det er positivt at ferger er rimelige og noen steder gratis. Men tiltakene ble ikke konsekvensutredet i forkant og mange av de uheldige utslagene kunne vært tatt høyde for. Dette gjelder også endringer av makspriser på FOT-ruter. I stedet er det fastboende i Nordland og lokalt næringsliv som betaler prisen for den samlede effekten av endringene. Mange kommer seg ikke med ferga eller flyet, enten det er til og fra Lofoten eller rundt om på Helgeland.
Helt konkret er det registrert mange utenlandske turister som først tar seg med riksferjesambandet til Værøy eller Røst, for deretter å stille seg rett i fergekøen videre til Moskenes for å få reisen gratis. Hadde de tilbrakt tid i Værøy og Røst som turister hadde det vært noe annet, men som det fremstår nå er reiseruten kun valgt for å spare penger, og samtidig opptar man plassen til lokale fastboende eller lokalt næringsliv. Eksempelvis trailere med fersk blåkveite på Værøy blir hindret i å komme seg fort nok av gårde.
Mange i Nordland opplever å ikke få plass på ferje eller fly. Det er krevende å komme seg rundt i egen region, man må betale ekstra overnattinger fordi det ikke er billetter å oppdrive til hjemreisen, eller andre ulemper. Reisetiden har rett og slett økt betraktelig og reisetilbudet blitt dårligere.
Vi ønsker turisme velkommen, men det må være mulig for samferdselsmyndighetene å gripe inn når en ordning for en riksvegferje utnyttes på denne måten, til stor ulempe for lokalbefolkningen. Eller når det ikke er flybilletter å oppdrive eksempelvis til Svolvær eller Bodø. Det legges til grunn at regjeringen ikke tar sommerferie når det oppstår store problemer i avviklingen av sommertrafikken på grunn av konsekvenser av egen politikk, som man selv kunne forutsett og tatt høyde for dersom politikken hadde vært konsekvensutredet i forkant.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For denne regjeringen har det vært viktig å gjennomføre tiltak som gjør det enklere for folk å bo i hele landet. Derfor har regjeringen innfridd målsetningene i Hurdalsplattformen om gratis ferjer og halv takst på flere ferjesamband og vi har halvert maksimaltakstene på billettprisene på de regionale flyrutene (FOT-rutene).
Framkommelighet på veinettet og forutsigbare reiser er viktig for alle trafikanter. En ønsket effekt av rimeligere ferjebilletter er at trafikken øker og reduserer avstandsulemper og reisekostnader. Ulempen er at forutsigbarheten kan bli redusert på enkelte avganger i perioder med økt trafikk – typisk i sommersesongen når mange er på reisefot. For å imøtekomme sesongvariasjoner i trafikken er tilbudet på flere av ferjesamband økt i feriesesongen.
Ferje er en viktig del av det norske veinettet. Veinettet er åpent for alle, uavhengig av hva som er formålet med reisen. Det samme gjelder for ferjesambandene. Dette mener jeg er et viktig prinsipp. Utgangspunktet er at kjøretøy skal tas med i den rekkefølgen de kommer til fergekaia jf. § 3 i forskrift om transport med ferje. Forskriften har noen viktige unntak. De transportene som gis fortrinnsrett har alle det felles at de sikrer forutsigbarhet for kritiske funksjoner i samfunnet eller ivaretar liv og helse. Det å skulle prioritere andre grupper trafikanter må gjøres etter en nøye vurdering hvor man ser på fordeler og ulemper av en slik prioritering.
I Norge har vi 16 riksveiferjesamband og om lag 114 fylkesveiferjesamband. Statens vegvesen er på vegne av Samferdselsdepartementet oppdragsgiver for ferjesamband på riksvei, mens det er fylkeskommunene som er oppdragsgiver for ferjestrekninger på fylkesvei.
Fylkeskommunene kjenner sine samband best og vurderer selv eventuelle tiltak for å regulere trafikken i det enkelte samband ut fra trafikale forhold. Flere ferjesamband har økt produksjon og setter inn ekstra fartøy i perioder med mye trafikk.
Eksempelvis har fylkeskommunene Nordland, Telemark og Møre og Romsdal innført pendlerbevis for fastboende/arbeidspendlere for enkelte samband i sitt fylke. Det vil si at disse vil få en slags fortrinnsrett på ferjeavgangen. For næringslivet har Nordland fylkeskommune gjort det mulig å søke om fortrinnsrett til enkelte avganger.
Sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes, som representanten trekker frem, er et riksveiferjesamband der det er mulig å reservere plass. Det vil si at den reisende via en nettbasert løsning kan forhåndsbestille plass på en gitt avgang og ferjestrekning. Dette er med på å sikre forutsigbarhet og at både fastboende og lokalt næringsliv slipper å vente på neste avgang.
I 2025 vil staten bruke over 2,4 mrd. kroner på FOT-rutene for å sikre et tilgjengelig flyrutetilbud i hele landet, med lavere priser. Flyrutekontraktene med oppstart i 1. april 2024 sikrer at billettene på FOT-rutene aldri blir høyere enn mellom 400 og 1 500 kroner, avhengig av lengden på ruten. For de aller fleste har flyrutetilbudet også blitt bedre. Vi har sørget for at vi i dag kjøper 219 500 flere seter per år enn foregående kontrakter. Det er nettopp for å ta høyde for potensialet for økt etterspørsel ved lavere billettpriser.
På noen av FOT-rutene, og særlig knyttet til de mest populære reisemålene i landet, så kan det oppstå utfordringer med enkelte fulle flyavganger. Spesielt gjelder dette nå på sommeren når flere norske og utenlandske turister ønsker seg dit. Dette gjelder for øvrig også på de kommersielle flyrutene. At regjeringen har senket billettpriser kan, som sagt, også bidra til at flere benytter seg av FOT-rutetilbudet. Foreløpig tilbakemelding fra FOT-operatørene viser at økningene på fyllingsgrad og antallet fulle fly jevnt over har økt noe sammenlignet med i fjor (da det var andre maksimaltakster). De nye kontraktene har kun virket i noen få måneder, så det er foreløpig vanskelig å si noe sikkert om utviklingen basert på det begrensede kunnskapsgrunnlaget. Ved behov vil Samferdselsdepartementet, i dialog med FOT-operatørene, se på mulige kortsiktige løsninger innenfor rammene av kontraktene mv.
Vi er også i gang med å utrede innretningen på statens kjøp av flyruter for å se hvordan vi kan få et best mulig flytilbud ut av summen vi bruker. Selv om vi har prioritert mer penger, så får vi ikke nødvendigvis alltid de resultatene vi ønsker oss. Derfor vil vi bl.a. se nærmere på kostnadsutviklingen på regionale flyruter, se på beboerordninger i andre markeder og andre mulige virkemidler.