Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2383 (2023-2024) Innlevert: 21.06.2024 Sendt: 24.06.2024 Besvart: 27.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Jernbanen plages av stadig flere feil og forsinkelser, særlig på Østlandet. Innføring av signalsystemet ERTMS skal bidra til å redusere dette, men innføringen av systemet har blitt utsatt med åtte år i Oslo, til 2034. MDG foreslo å flytte flere jernbanemidler til første seksårsperiode i ny NTP, men regjeringen stemte det ned.Hvorfor utsettes systemet stadig, hva gjør statsråden for at det kan komme på plass raskere, og kan du utelukke at økte midler for første periode til dette i ny NTP gjør at det kan komme på plass raskere?
Jon-Ivar Nygård: ERTMS-prosjektet er et av Norges største pågående digitaliseringsprosjekt og omfatter utviklingen og innføringen av tre større tekniske systemer for signalanlegg (ERTMS), trafikkstyring (TMS) og utstyr om bord i tog (ombordutstyr). Overgangen til ett nytt moderne signalsystem (ERTMS-prosjektet) er risikofylt, komplekst og nødvendig. De gamle signalanleggene må byttes ut og nytt signalanlegg vil gi en mer driftsstabil og robust jernbane. Det vises til svar på spørsmål nr. 2114 fra Stortinget, hvor jeg opplyser om at Bane NOR må, i samråd med Jernbanedirektoratet, Norske tog AS og Statens jernbanetilsyn, utarbeide en revidert plan som sørger for at vi får opprettholdt togtilbudet, gjennomført planlagte tilbudsforbedringer og sikret god kostnadskontroll. I denne replanlegging vil det også bli gjort vurderinger av når ERTMS kan tas i bruk på ulike banestrekninger. I svaret på skriftlig spørsmål viser jeg blant annet til at Bane NOR har orientert om at deres tre sentrale internasjonale leverandører i prosjektet er forsinket med sine leveranser og at det er betydelig risiko knyttet til disse leveransene. Bane NOR har opplyst at Norge ikke er alene om å ha utfordringer med å opprettholde planlagt fremdrift i ERTMS-utrullingen. Danmark utsatte nylig sin plan med om lag tre år. Departementet legger til grunn at den varslede replanleggingen danner grunnlag for trinn 3 av ERTMS-prosjektet, og at prosjektet med tilhørende kostnader blir ekstern kvalitetssikret, jf. mitt svar på spørsmål 2155. Jeg vil ifm. statsbudsjettet for 2025 komme tilbake til Stortinget med en oppdatert omtale av prosjektet og vurderinger av ev. konsekvenser.