Dag-Inge Ulstein (KrF): Vet statsråden antall feil og mangler samt hvor mange som rettes pr. måned i Helseplattformen, hva som dermed er anslått tid før systemet vil være "feilfritt", og vil statsråden følge opp at Helse Midt måler brukervennlighet i Helseplattformen systematisk fremover?
Begrunnelse
Innføringen av Helseplattformen har hatt og har fortsatt store konsekvenser for driften av sykehusene i Helse Midt. Riksrevisjonen påviste i sin rapport Dokument 3:6 (2023−2024) / Offentliggjort 21.11.2023 "Utnyttelse av IT-systemer på sykehus" store problemer med brukeropplevelsen ved elektronisk pasientjournal. Mye klikk, detaljer som ikke funker eller er tungvinte, feil og mangler er tidstyver i hverdagen. I rapporten fra Riksrevisjonen står det:
"Et flertall leger opplevde at «det krevde irriterende mange klikk» sist de skulle forordne et legemiddel: 81 prosent av Helseplattform-brukerne (leger), 66 prosent av Meona-brukerne og 53 prosent av MetaVision-brukerne oppga dette".
I Nasjonal helse- og samhandlingsplan fokuserer regjeringen på at digitalisering skal frigjøre tid, men Riksrevisjonen påviste store utfordringer. Helsetjenesten har ikke ressurser til å la helsepersonell kaste bort tid på dårlige it-verktøy, eller at ansatte bruker stadig mer tid på journalarbeid fremfor pasientbehandling.