Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil statsråden endre forskriften slik at grensen for påvirkning av THC ikke settes så lavt at restkonsentrasjoner fra tidligere inntak rammes, selv om disse ikke påvirker kjøreferdighetene?
Begrunnelse
I hr-2023-2307-a oppsummerer Høyesterett regelverket slik
«forskrift ble vedtatt i 2012 – forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m. I vedlegg I til forskriften er det oppgitt grenseverdier for ulike stoffer, både straffbarhetsgrense svarende til 0,2 promille alkohol, straffutmålingsgrense svarende til 0,5 promille alkohol og straffutmålingsgrense svarende til 1,2 promille alkohol. For THC er straffbarhetsgrensa satt til 0,004 mikromol per liter blod.»
Om hvordan THC i blodet påvirker kjøreevnen skriver Høyesterett:
«Ifølge de sakkyndige viser studier at kjøreevnen kan være svekket i inntil fem timer etter røyking/inhalering og i inntil åtte timer etter spising av cannabisprodukter.»
Departementet med hjemmel i vegtrafikkloven § 22 har fullmakt til å angi den konkrete THC-grensen i forskrift. Når arbeidsgruppens forslag som ledet frem til forskriften i 2012 var på høring kom Statens legemiddelverk med motforestillinger knyttet til at slike lave grenser som arbeidsgruppa gikk inn for, ville kunne ramme restkonsentrasjoner fra inntak flere dager tilbake i tid som ikke lenger vil gi påvirkning.
Dagens system medfører at folk fratas førerkort, gis bøter og fengsel – ikke fordi de har vært ruspåvirket når de kjørte, men fordi det er teknisk mulig å påvise at de har ruset seg tilbake i tid. NRK skrev om en mann i 20 årene har fått bot på 30 000 kroner for å ha brukt cannabis en uke før han kjørte bil.
Dersom man fører motorvogn når man er påvirket og utsetter seg selv og andre for risiko så skal man straffes for det. Problemet med dagens grense er at den ikke tar utgangspunkt i faktisk nedsatt kjøreevne og står i sterk kontrast med andre lands regulering.
Advokat og fagansvarlig i Foreningen Tryggere Ruspolitikk Dagfinn Paust har sagt til NRK at hundrevis av sjåfører kan være dømt for kjøring i cannabisrus selv om de ikke har vært ruspåvirket i lovens forstand.
I Canada ber staten deg vente med å kjøre minst 6 timer etter inntak, og en politibetjent kan gå på jobb 24 timer etter bruk av cannabis. I Norge har vi satt grensene så lavt at vi er villig til å straffe mennesker som ikke utgjør en fare for trafikken. Det er behov for å oppdatere forskriften slik at den er mer i samsvar med hvordan kjøreevne faktisk påvirkes.