Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2363 (2023-2024)
Innlevert: 20.06.2024
Sendt: 21.06.2024
Besvart: 01.07.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Hva vil statsråden foreta seg etter at Personvernnemda (PVN) har opphevet muligheten Datatilsynet har for å ilegge dagbøter til internasjonale virksomheter når de bryter personvernforordningen?

Begrunnelse

I dag har PVN bestemt at Datatilsynet ikke kan ilegge tvangsmulkt i grenseoverskridende saker. Det er en juridisk diskusjon om hvorvidt dette er riktig, og det kan være en utfordring at PVN fatter prinsipielle avgjørelser til ulempe for Datatilsynet uten mulighet for etterprøving i domstolene.
Til tek.no uttaler Line Coll i Datatilsynet:

"Fortolkningen til personvernnemda tar fra oss et viktig virkemiddel i møte med store internasjonale selskaper. Dette vil også medføre at norske virksomheter kan ilegges dagbøter, mens de store internasjonale aktørene går klar. Dette er uheldig forskjellsbehandling, og vi håper lovgiver kommer raskt på banen med en avklaring."

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Jeg er opptatt av at personvernregelverket skal legge til rette for effektiv håndheving. Den 18. juni 2024 opphevet Personvernnemnda Datatilsynets vedtak om tvangsmulkt mot Meta. Nemnda mente at Datatilsynet ikke har hjemmel til å ilegge tvangsmulkt i grenseoverskridende saker. Jeg mener at Datatilsynet må ha de verktøyene tilsynet trenger for å sikre god etterlevelse av personvernregelverket. På bakgrunn av nemndas avgjørelse, har jeg derfor tatt initiativ til å vurdere behovet for lovendring. Dette vil bli gjort i samarbeid med Justis- og beredskapsministeren, som har ansvaret for personopplysningsloven.

Det er viktig å understreke at nemnda ikke har vurdert den underliggende saken om hvordan Meta behandler personopplysninger i forbindelse med adferdsbasert markedsføring. Det europeiske personvernrådets avgjørelse om å gjøre Datatilsynets vedtak om forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram permanent og gjeldende i hele EØS, er derfor fortsatt gyldig.