André N. Skjelstad (V): Hvilke grep vil regjeringen ta, utenom å jobbe smartere med vedlikehold av jernbanen, for å sikre at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen reduseres drastisk de kommende årene?
Begrunnelse
Aftenposten meldte nylig at det har vært over 700 signalfeil ved Oslo S de siste fem årene, der 532 av feilene skyldes tekniske årsaker. Slike feil fører til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken, og Bane Nor fremhever at feilene skyldes manglende vedlikehold. Antallet forsinkelser i togtrafikken øker år for år, og så langt i 2024 er ett av fire tog i rushtrafikken forsinket. Ett av ti tog er innstilt. Dette går hardt utover de togreisende, og det svekker konkurranseevnen til jernbanen. Samtidig legger regjeringen opp til å øke vedlikeholdsetterslepet på jernbanen med nesten 10 mrd. kroner i første seksårsperiode av ny Nasjonal transportplan. Nytt signalanlegg, ERTMS, er også kraftig forsinket. Det holder åpenbart ikke å bare jobbe smartere med vedlikehold av jernbanen, slik regjeringen fremhever de vil, i det siste forslaget til ny Nasjonal transportplan.