Hadle Rasmus Bjuland (KrF): Mener statsråden bompengetaksten for Ryfast er lagt til et fornuftig nivå, når flere bosatte i området forteller at de ikke har økonomi til å kjøre gjennom traseen, og hvilke alternative løsninger vurderer statsråden for å få ned bompengenivået, som ikke bare vurderer passeringstak for pendlere og forlenget nedbetalingstid?
Begrunnelse
Rv. 13 Ryfast er en viktig brikke i utviklingen av et ferjefritt vegsamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren. Prosjektet ble behandlet i Stortinget 12. juni 2012, jf. Innst. 363 S (2011–2012), og Stortinget vedtok at Ryfast skulle bygges. Det ble vedtatt en bompengefinansiert utbygging, hvor finansieringsplanen omfattet bompenger og lokale tilskudd fra fylkeskommune, kommuner og næringsliv. Kostnaden ble den gang beregnet til å være 5,22 mrd. kroner, hvorav bompenger skulle finansiere hele 4,848 mrd. kroner.
Bompengeinnkrevingen ble startet 1. februar 2021. Takstene ble endret senest 8. februar 2024, og for en fossilbil vil det nå koste 197 kroner å kjøre gjennom de to tunnelene om man ikke har bombrikke. Fossilbiler med bombrikke betaler 157,60 kroner, mens elbiler må betale 110,32 kroner. Prisen for tunge kjøretøy er 580 kroner. Ved oppstart av prosjektet var det tenkt at prisen for å kjøre Ryfast skulle være omtrent som for ferjen tunnelen skulle erstatte. Det ble derfor anslått omtrent 100 kroner i bompenger. Siden den gang har ferjeprisene blitt redusert, etter vedtak i Stortinget.
Om lag 2 600 lokalt bosatte bruker traseen daglig, og kostnadene for pendlere fremstår urimelig høye, med en pris på nærmere 80 000 kroner i året i bompenger. Det høye bompengenivået har i dag resultert i at flere bosatte i området forteller at å benytte seg av traseen er en så stor inngripen i deres familieøkonomi at de ikke ser seg råd til det.