Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2345 (2023-2024)
Innlevert: 19.06.2024
Sendt: 20.06.2024
Besvart: 27.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Viser til statsrådens svar på spørsmål om Rogfast, dokument nr. 15:2217 (2023-2024). Jeg har forståelse for at det kan glippe i svarene når man stiller mange spørsmål i en setning, så jeg gjentar det spørsmålet jeg opplever manglet svar.
Vil det være bilistene som må ta regningen i form av økte bompenger eller forlenget bompengeperiode, av kostnadsøkningene ved kontraktene omtalt i forrige spørsmål?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Svaret på Stortingsrepresentant Steffensens sitt oppfølgingsspørsmål går fram av Stortingets behandling av Stortingsproposisjonen «Auka finansieringsbehov og revidert framdriftsplan for E39 Rogfast i Rogaland og justering i vedtekne rammer for rv 13 Ryfast i Rogaland».
Stortinget, inkl. Fremskrittspartiet, sluttet seg til økt finansieringsbehov og revidert fremdriftsplan for E39 Rogfast i behandlingen av Prop. 54 S (2020–2021), jf. Innst. 150 S (2020–2021). Den reviderte styringsrammen ble fastsatt til 20 600 mill. kr (2020-kr), og den reviderte kostnadsrammen ble fastsatt til 24 800 mill.kr (2020-kr). Den statlige andelen i prosjektet ble økt fra om lag 21 pst. til 40 pst. Det statlige bidraget innenfor styringsrammen ble fastsatt til 8 240 mill. kr (2020-kr). Bompengeselskapets bidrag til prosjektet ble samtidig avgrenset til maksimalt 12 360 mill. kr (2020-kr) på grunn av avgrensningen i den fylkeskommunale bompengegarantien. Det ble videre lagt til grunn at dersom prosjektkostnadene blir høyere enn den reviderte styringsrammen, skal dette i sin helhet finansieres med statlige midler. Bilistene vil derfor ikke bli belastet for eventuelle kostnadsøkninger i prosjektet.