Trond Helleland (H): Det er nesten daglig problemer med jernbanen. Innstillinger og signalfeil skulle bli historie når nytt signalsystem (ERTMS) er på plass, men forsinkelsene baller på seg og nå er ifølge Bane Nor alt oppe i luften og nye planer må legges.
Signalsystemet på Oslo S er utdatert, det skal kunne levetidsforlenges til ERTMS er på plass i 2034 etter gjeldende plan, men hva skjer når ERTMS ikke blir klart i 2034, og når utløper forventet teknisk levetid for dagens signalanlegg på Oslo S?
Begrunnelse
I svar på budsjettspørsmål 83 i forbindelse med RNB 2024, opplyser Samferdselsdepartementet at signalsystemet som drifter Oslo S kan levetidsforlenges gjennom målrettede tiltak, frem til ERTMS skal innføres i perioden 2032-2034. I henhold til gjeldende Nasjonal Signalplan 2023 skal ERTMS tas i bruk på Oslo S i 2034.
Halvannen uke før dette svaret kom til Stortinget, 24. mai, hadde imidlertid Bane Nor informert SD om at hele ERTMS-prosjektet må gjennomgås på nytt og at det må legges en ny plan. Det er betydelig risiko for at planlagte tilbudsforbedringer på jernbanen forsinkes ytterligere.
Danmark har utsatt sin plan med tre år.
Det er ingenting som tyder på at Oslo S vil ha nytt signalsystem på plass i 2034.