Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2343 (2023-2024)
Innlevert: 19.06.2024
Sendt: 19.06.2024
Besvart: 24.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Det er nesten daglig problemer med jernbanen. Innstillinger og signalfeil skulle bli historie når nytt signalsystem (ERTMS) er på plass, men forsinkelsene baller på seg og nå er ifølge Bane Nor alt oppe i luften og nye planer må legges.
Signalsystemet på Oslo S er utdatert, det skal kunne levetidsforlenges til ERTMS er på plass i 2034 etter gjeldende plan, men hva skjer når ERTMS ikke blir klart i 2034, og når utløper forventet teknisk levetid for dagens signalanlegg på Oslo S?

Begrunnelse

I svar på budsjettspørsmål 83 i forbindelse med RNB 2024, opplyser Samferdselsdepartementet at signalsystemet som drifter Oslo S kan levetidsforlenges gjennom målrettede tiltak, frem til ERTMS skal innføres i perioden 2032-2034. I henhold til gjeldende Nasjonal Signalplan 2023 skal ERTMS tas i bruk på Oslo S i 2034.
Halvannen uke før dette svaret kom til Stortinget, 24. mai, hadde imidlertid Bane Nor informert SD om at hele ERTMS-prosjektet må gjennomgås på nytt og at det må legges en ny plan. Det er betydelig risiko for at planlagte tilbudsforbedringer på jernbanen forsinkes ytterligere.
Danmark har utsatt sin plan med tre år.
Det er ingenting som tyder på at Oslo S vil ha nytt signalsystem på plass i 2034.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det vises til svar på spørsmål nr. 2114 fra Stortinget, hvor jeg opplyser om at Bane NOR må, i samråd med Jernbanedirektoratet, Norske tog AS og Statens jernbanetilsyn, utarbeide en revidert plan som sørger for at vi får opprettholdt togtilbudet, gjennomført planlagte tilbudsforbedringer og sikret god kostnadskontroll. I denne replanlegging vil det også bli gjort vurderinger av når ERTMS kan tas i bruk på ulike banestrekninger.
Bane NOR opplyser at den tekniske levetiden for signalanleggene på Oslo S ikke er absolutt. Ved systematisk vedlikehold og videreføring av avtaler med vedlikeholds- og systemleverandører er det mulig å sikre tilgang på reservedeler og reparasjon av disse slik at signalanleggene vil kunne driftes i flere år etter 2034, om det skulle vise seg nødvendig.
Jeg vil ifm. statsbudsjettet for 2025 komme tilbake til Stortinget med en oppdatert redegjørelse for prosjektet og vurderinger av ev. konsekvenser.