Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:2337 (2023-2024)
Innlevert: 18.06.2024
Sendt: 19.06.2024
Besvart: 26.06.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Eies F-35-komponenter som er lagret i Norge av USA, kan USA beslutte å sende dem ut av landet og har USA sendt F-35-komponenter fra Norge til Israel?

Begrunnelse

Danmarks forsvarsminister Troels Lund Poulsen ga 17. juni 2024 en orientering til det danske Folketinget om F-35-reservedelslageret i Skrydstrup, hvor det går fram at alle land som bruker F-35 har et lokalt reservedelslager, at alle delene i F-35-programmets reservedelspulje er den amerikanske regjeringens eiendom og at en driftsorganisasjon kalt Lightning Sustainment Center styrt av den amerikanske regjeringen kan fordele og omfordele disse komponentene mellom F-35s brukerland. Poulsen forklarer at Lightning Sustainment Center

«har ansvaret for å fordele reservedelene fra den felles reservedelspuljen til de F-35-landene med det høyest prioriterte behovet (…)».

Det framkommer videre at flybasen Skrydsrup er Danmarks lokale reservedelslager for F-35. Poulsen beskriver funksjonsmåten slik:

«Hvis den amerikanske regjeringen beslutter at en reservedel skal sendes fra reservedelslageret i Skrydstrup til f.eks. et vedlikeholdssted eller en annen F-35-brukers reservedelslager, så mottar lageret i Skrydstrup en såkalt "plukkeordre" i det amerikanskdrevne IT-systemet som styrer F-35-reservedelsprogrammet. Plukkeordren vil angå en spesifikk reservedel med beskjed om at denne skal pakkes og plasseres til avhentning av en transportør som bestilles av den amerikanske regjeringen.»

Poulsen bekrefter at USA i løpet av våren har gitt ordre om å sende F-35-komponenter fra Danmark til Israel.

«Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har opplyst meg om at USA i enkelte tilfeller i mars 2024 har sendt plukkeordrer om å pakke en reservedel med mottakeradresse i Israel.»

Poulsen opplyser om at det danske forsvarsdepartementet, justisdepartement og utenriksdepartement for øyeblikket vurderer om de juridiske rammene for reservedelslageret i Danmark må endres, og at Danmark er i dialog med resten av F-35-partnerlandene som har tilsvarende lokale reservedelslagre.
Norge er partnerland i F-35-programmet på lik linje med Danmark. Spørsmålsstiller ønsker svar på om Norge har et slikt reservedelslager hvor USA står fritt til å sende våpenkomponenter ut av landet, utenom norsk eksportkontroll, til land som Norge ikke tillater eksportlisenser til – herunder Israel.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Som Moxnes selv gjør rede for i sitt spørsmål, bygger logistikkstøtten for F-35 på et globalt forsynings- og vedlikeholdssystem kalt Global Sustainment Solution (GSS). Grunnlaget for forsyningssystemet i GSS er at alle reservedeler inngår i en felles beholdning (Global pool) der brukernasjonene har finansiert en andel og der alle delene, uansett hvor de er lokalisert i verden er underlagt amerikansk eierskap frem til de monteres på flyene. Reservedelene er dermed ført i et amerikansk materiellregnskap, men Norge og de andre brukernasjonene har krav på deletilgang når det er behov, uavhengig av hvor delen er lokalisert. Hensikten er å oppnå et fleksibelt system som gir ønsket forsyningssikkerhet med lavest mulig delebeholdning.

For å sikre forsyningssikkerheten er delene lokalisert en rekke steder, hos produsenten, i de regionale varelagrene (det europeiske ligger i Nederland), i distribusjonskjeden og lokalisert på baser der F-35 er i drift. Det er det amerikanskledede Lightning Sustainment Center, som har ansvaret for å både optimalisere lagerbeholdningen på basene mot aktiviteten og omfordeling hvis delene ikke blir brukt eller behovet er større på ved en annen flybase. God estimering medfører normalt at delene som er lokalisert i Norge blir brukt på norske fly og vil først bli sendt ut av landet når de er ødelagt eller utslitt. Reservedeler som sendes ut av landet tolles ut gjennom eksportdeklarasjon og må ha gyldig lisens.

På basene F-35 opererer fra i Norge finnes det beholdning av amerikanskeide reservedeler, primært til bruk på de norske F-35 flyene. Det er det amerikanskledede Lightning Sustainment Center som regulerer hvilke deler denne beholdningen skal bestå av og hvilke fly delene skal brukes på. Da reservedelsbeholdningen er felles, kan dette teoretisk være fly eid av andre nasjoner enn Norge, men FD er ikke kjent med at denne teoretiske mulighet har resultert i annet enn retur av flydeler til USA.