Kathy Lie (SV): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at også personer med ADHD/ADD kan få ta lærlingtiden sin i forsvaret, på lik linje som de funksjonsfriske?
Begrunnelse
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)/attention-deficit disorder (ADD) er ansett å være en nevropsykiatrisk funksjonshindring. Fra 2014 har det Norske Forsvaret åpnet for at enkelte med ADHD/ADD kan tjenestegjøre i militæret. I tillegg til krav om at personen ellers når opp i konkurransen, så må personer med ADHD/ADD utfylle noen særlig skjerpende betingelser for kunne nå fram til inntak:
1. Personen bruker ikke ADHD/ADD-medisiner.
2. Personen har attest fra psykolog eller psykiater som bekrefter at vedkommende har god funksjon, til tross for funksjonshindring.
Selv om personen når igjennom dette nåløyet med utfyller disse ekstra kriteriene, så må personen innom en egen nemd som gjør den endelige helsevurderingen. Dette før de kan gå opp til sesjonen. Denne nemden er satt opp av forsvaret selv. Utfordringen her er at denne nemden møtes kun «en gang iblant» - beskjeden aktuelle søkere får - og i praktisk - relativt sjeldent.
For kun opptak til sesjonen for å tjenestegjøre som normal soldat, så er ikke dette et problem. For unge kandidater som ønsker å ta lærlingtiden sin i forsvaret, så er denne praksisen kjempe problematisk.
En konsekvens av kravet om å bli vurdert av denne nemden, som er langdrøy prosess i tid som følge av at nemden møtes så sjeldent. Er at det ikke er flere lærlingplasser ledige innen personen får tildelt tid hos nemden. Denne praksisen sørger automatisk for at personer med funksjonshindringer, som i utgangspunktet er åpent for inntak, ikke har mulighet til å ta utdanningen sin i forsvaret. Selv om de blir vurdert som like tjenestedyktige som funksjonsfriske.