Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det må være mulig å rette opp i denne fadesen, kostnadene for dette vil næringslivet måtte bære og for mange av reiselivsbedriftene som rammes så kan dette medføre kroken på døra.
Vil samferdselsministeren ta grep for å få videreført praksisen fra tidligere år?
Begrunnelse
Statens Vegvesen har fra 1.januar 2024 har endret praksis slik at turoperatører som frakter turister med buss til regionen Lofoten, Vesterålen og Ofoten via fergesambandet Bognes - Lødingen ikke lenger kan reservere plass, men må stille seg i ordinær kø og vente på neste ledige avgang. Nordland Fylkesting har bedt om at tidligere praksis videreføres.
Statens vegvesen sitt svar på henvendelse tidligere i år var:
Som ansvarlig for drift av riksveiferjesambandene i Norge ønsker Statens vegvesen på dette grunnlag ikke at gjeninnføres mulighet for forhåndsbestilling på ferjesambandet Bognes – Lødingen kommende sommer. Utvikling i antall gjenstående kjøretøy må følges nøye for en ev. ny vurdering senere.
Reiselivet er landets femte største eksportnæring og en næring med store ringvirkninger for lokal verdiskaping, sysselsetting og bolyst. Lofoten er en av spydspissene innen reiseliv, både på landsbasis og i Nordland med 619 000 kommersielle overnattingsdøgn i 2023, det høyeste antallet noensinne.
En av bedriftene (XXLofoten) har en operatør som har 280 busser som er tenkt å benytte sambandet Bognes - Lødingen i 2024, og de er fortvilet over denne endringen.
Det totale antallet operatører som blir rammet av denne innskrenkningen er betydelig høyere, og vil ramme hele Hålogalandsregionen.
Reiseliv er utpekt som eksportsatsing i 2024, og denne praksisen som Statens Vegvesen velger, er et direkte hinder for eksport. Utfallet kan bli at allerede i må de se etter andre alternativer , men til neste år vil den ene operatøren som betjener gjennom XXLofoten (280 busser i tallet) rutes gjennom Sverige, og inn til regionen gjennom Kiruna.
Et forsiktig estimat på 2 overnattinger for denne strekningen ved ankomst Sør-Norge og til ankomst Svolvær gir 22 400 gjestedøgn (forutsetter 40 pax pr buss) pris pr døgn kr 700 pr. pers. (nøktern prising) = tapt salg 15 680 000. Dette rammer i første rekke overnattingsbedrifter på Helgeland, Trøndelag og Gudbrandsdalen. Og dette er kun en (1) operatør.