Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2320 (2023-2024)
Innlevert: 16.06.2024
Sendt: 17.06.2024
Besvart: 24.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det må være mulig å rette opp i denne fadesen, kostnadene for dette vil næringslivet måtte bære og for mange av reiselivsbedriftene som rammes så kan dette medføre kroken på døra.
Vil samferdselsministeren ta grep for å få videreført praksisen fra tidligere år?

Begrunnelse

Statens Vegvesen har fra 1.januar 2024 har endret praksis slik at turoperatører som frakter turister med buss til regionen Lofoten, Vesterålen og Ofoten via fergesambandet Bognes - Lødingen ikke lenger kan reservere plass, men må stille seg i ordinær kø og vente på neste ledige avgang. Nordland Fylkesting har bedt om at tidligere praksis videreføres.
Statens vegvesen sitt svar på henvendelse tidligere i år var:
Som ansvarlig for drift av riksveiferjesambandene i Norge ønsker Statens vegvesen på dette grunnlag ikke at gjeninnføres mulighet for forhåndsbestilling på ferjesambandet Bognes – Lødingen kommende sommer. Utvikling i antall gjenstående kjøretøy må følges nøye for en ev. ny vurdering senere.
Reiselivet er landets femte største eksportnæring og en næring med store ringvirkninger for lokal verdiskaping, sysselsetting og bolyst. Lofoten er en av spydspissene innen reiseliv, både på landsbasis og i Nordland med 619 000 kommersielle overnattingsdøgn i 2023, det høyeste antallet noensinne.
En av bedriftene (XXLofoten) har en operatør som har 280 busser som er tenkt å benytte sambandet Bognes - Lødingen i 2024, og de er fortvilet over denne endringen.
Det totale antallet operatører som blir rammet av denne innskrenkningen er betydelig høyere, og vil ramme hele Hålogalandsregionen.
Reiseliv er utpekt som eksportsatsing i 2024, og denne praksisen som Statens Vegvesen velger, er et direkte hinder for eksport. Utfallet kan bli at allerede i må de se etter andre alternativer , men til neste år vil den ene operatøren som betjener gjennom XXLofoten (280 busser i tallet) rutes gjennom Sverige, og inn til regionen gjennom Kiruna.
Et forsiktig estimat på 2 overnattinger for denne strekningen ved ankomst Sør-Norge og til ankomst Svolvær gir 22 400 gjestedøgn (forutsetter 40 pax pr buss) pris pr døgn kr 700 pr. pers. (nøktern prising) = tapt salg 15 680 000. Dette rammer i første rekke overnattingsbedrifter på Helgeland, Trøndelag og Gudbrandsdalen. Og dette er kun en (1) operatør.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ferjene er en del av veinettet i Norge. Veinettet er åpent for alle, uavhengig av hva som er formålet med reisen. Det samme gjelder for ferjesambandene og utgangspunktet er at de reisende likebehandles og at kjøretøy skal tas med i den rekkefølgen disse kommer til fergekaia jf. § 3 i forskrift om transport med ferje.
Forskriften lister også opp en rekke unntak for blant annet for utrykningskjøretøy under utrykning, busser i rute, helsepersonell og politi på tjenestereise.
Som representanten skriver så er den tidligere ordningen med forhåndsreservasjon for turistbusser nylig avviklet. Gjeldende kontrakt for drift av riksveiferjesambandet rv. 85 Bognes – Lødingen startet opp i januar 2024. Kontrakten har en varighet på 10 år og driftes av selskapet Torghatten Nord. Ved driftsoppstart av kontrakten ble muligheten for å forhåndsbestille plass fjernet.
Statens vegvesen er oppdragsgiver for sambandet, som har hyppige avganger gjennom det meste av døgnet. De opplyser at det var flere årsaker til at muligheten for forhåndsbestilling ble fjernet. Ett av hovedargumentene for endringen var at fortrinnsrett for noen grupper gir ulemper for andre. En bestillingsløsning som prioriterer turoperatører, kan gi ulemper for reisende som blir forsinket i sine daglige gjøremål. Det være seg næringsliv, håndverkertjenester, familiebesøk med mer, som ikke har samme mulighet for å forhåndsbestille. Flere av reisene kan også være viktige for reiselivet i Nordland.
Ved oppstart av den nye kontrakten for drift av sambandet økte antall daglige avganger på sambandet og perioden med tre ferjer om sommeren ble utvidet med fire uker. For å legge til rette for flere daglige avganger ble tiden som kan benyttes ved kai redusert. Det stiller krav til økt effektivitet i prosessene som gjøres når ferjen er ved kai, herunder eventuell en egen håndtering av reisende som har forhåndsbestilt plass. I perioder med stor trafikk, som ofte er de periodene der forhåndsbestilling kan være aktuelt, vil en ordning med forhåndsbestilling gi økt plassbehov på oppstillingsområdet og økt behov for trafikkdirigering på land. En gjeninnføring av muligheten for forhåndsbestilling vil medføre økte kostnader og men risikerer at ferjene oftere blir forsinket i ruten.
De siste dagene har det beklagelig vis vært redusert kapasitet på sambandet Bognes – Lødingen.