Aleksander Stokkebø (H): I påvente av implementering av EETS-direktivet, jobbes det med bilaterale avtaler for å utveksle informasjon og kreve inn bompenger fra utenlandskregistrerte kjøretøy.
Foruten Tyskland og Nederland, hvilke andre land vil regjeringen gå i dialog med for å få på plass flere slike avtaler, og hvorfor har man ikke startet opp arbeidet mot disse landene tidligere?
Begrunnelse
I påvente av implementering av EETS-direktivet, jobbes det med bilaterale avtaler for å utveksle informasjon og kreve inn bompenger fra utenlandskregistrerte kjøretøy. En avtale med Nederland er i boks, mens man så langt ikke har lykkes med Tyskland.
Jeg har tidligere spurt statsråden om hvilke andre land Norge jobber opp mot og fått til svar at:
"Vegdirektoratet har også informert meg om at de vil starte dialog med andre relevante land før sommeren."
Jeg ønsker informasjon om hvilke land dette er, samt hvorfor man ikke har startet arbeidet opp mot disse landene tidligere.
Manglende bominnbetalinger fra utenlandske turister er ingen ny problemstilling. Inntektstapet, som er på mange titalls/hundrevis av millioner - har vært kjent i flere år. Dette svekker igjen finansierings- og nedbetalingsgrunnlaget til prosjekter som Ryfast, porten til Ryfylke, hvor bombelastningen er urimelig høy.