Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2317 (2023-2024)
Innlevert: 16.06.2024
Sendt: 17.06.2024
Besvart: 25.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): I hvilken grad kan man fra skiltet «Gjelder ikke buss i rute» gi dispensasjon, for eksempel ved kjøreopplæring for bussjåfører, og finnes det andre mulige reguleringer som tillater bussjåføropplæring, uten samtidig å åpne opp for alle typer busser?

Begrunnelse

Med hjemmel i forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften) §28, har Statens vegvesen fattet følgende vedtak for bussveien på Nord-Jæren:

"Eksisterende underskilt «Gjelder ikke buss» [...] langs hele bussveien byttes ut med Underskilt 808.314 «Gjelder ikke buss i rute»."

Begrunnelsen var blant annet å begrense antallet andre typer busser og maxitaxier, som ga utfordringer for buss i rute samt mer kø for den øvrige trafikken.
Med den nye reguleringen er det kun allment tilgjengelige busser, som kjører i henhold til godkjent rutetabell, som kan benytte traseen.
Sistnevnte betyr i praksis at man ikke kan drive kjøreopplæring med bussjåfører på bussveien, selv om disse utgjør relativt få i antall og dermed ikke er et problem for trafikken.
Det fremstår noe underlig og firkantet at man ikke kan øve i traseen før man tar ombord passasjerer, hvilket igjen kan gå utover trafikksikkerheten.
Jeg ønsker å få klarhet i mulighetene for å gi dispensasjon eller regulere dette på en smartere måte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Førerkort klasse D og yrkessjåførkompetanse gir nødvendig grunnlag for å kunne kjøre buss forsvarlig og ivareta de oppgaver som er bussførerens ansvar, uavhengig av hvor opplæring er gitt og av hvor føreren kjører buss.
Opplæring i aktuell rute for førerens daglige yrkesutøvelse inngår ikke i formell trafikkopplæring. Jeg legger til grunn at kollektivselskapene legger til rette for grundig opplæring av sine sjåfører, og sikrer at disse blir godt kjent med ruten de skal betjene. Dette kan for eksempel oppnås ved at nye sjåfører utfører et bestemt antall turer med passasjerer under veiledning av en instruktør, før de påtar seg å kjøre en rute alene.
Statens vegvesen opplyser at den aktuelle strekningen, bussveien på Nord Jæren som nevnt i begrunnelsen for spørsmålet, i dag er regulert med skilt 404.1 “Påbudt kjørefelt” og under-skilt 808.314 “Gjelder ikke buss i rute”. Dette innebærer at all trafikk, med unntak av buss i rute, må benytte kjørefelt som ikke er en del av busstraséen. Tidligere var det skiltet med underskilt 808.313 “Gjelder ikke buss", noe som muliggjorde at flere kjøretøy kunne benytte strekningen. Vegvesenet opplyser at dette skapte trafikale utfordringer både for kollektivtrafikk og annen trafikk på strekningen, ved at signalreguleringen ble påkalt for ofte. Fylkeskommunen foreslo derfor, som vegmyndighet, nåværende skiltregulering på vegne av kollektivselskapet. Formålet med denne var å være mer restriktiv.
Det finnes i dag ingen hjemmel i skiltforskriften til å gi dispensasjon fra skiltet «Gjelder ikke buss i rute». Hjemmelen i skiltforskriften for å gi særskilte dispensasjoner er svært begrenset, og ikke relevant i denne saken. Det kan imidlertid etter omstendighetene være mulig etter søknad om fravik fra gjeldende vegnormal å utvide kretsen av de som lovlig kan kjøre i feltet med særskilt tekst på underskilt, eksempelvis slik at det også omfatter føreropplæring.
Med henvisning til det ovennevnte legger jeg i utgangspunktet til grunn at førerkort, yrkessjåføropplæring og bedriftsintern opplæring av sjåførene sikrer tilstrekkelig kompetanse til å kunne kjøre trafikksikkert uten at det er nødvendig med særskilt tillatelse til kjøring under føreropplæring. Det er heller ikke opplyst at særskilt tillatelse til kjøring under føreropplæring er et tiltak som er etterspurt av busselskapene. Statens vegvesen anser heller ikke dette som en hensiktsmessig løsning.
Jeg legger til grunn at Statens vegvesen, i samarbeid med fylkeskommunen og kollektiv-selskapet, finner den mest hensiktsmessige løsningen for den aktuelle strekningen.