Yngve Sætre (H): Er statsråden tilfreds med at nye fjerntog på Rørosbanen vil kunne være på plass først i 2029, og vil statsråden ta initiativ til å lease tog til Rørosbanen frem til nyanskaffede fjerntog er på plass?
Begrunnelse
21. november vedtok et enstemmig Storting følgende:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.»
I et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) i april i år skriver statsråden at Norske tog har opsjon på å bestille nye tog til Rørosbanen fra produsenten Stadler. Disse togene vil først kunne bli produsert og levert fra 2029, etter at hovedanskaffelsen er ferdigstilt. Samtidig antyder statsråden i sitt svar at leasing av tog til Rørosbanen vil kunne være et alternativ.
Etter spørsmålsstillers mening er det uholdbart at Rørosbanen må vente helt til 2029 for å få nye tog. I dag brukes utdaterte togsett av Type 92, bygget midt på 1980-tallet. I tillegg brukes type 93, som er nyere, men som sliter med tekniske feil. Dette gir et dårlig tilbud til de reisende. Eksempelvis er det få muligheter for å lade telefon/PC på togene, og serveringstilbud er nærmest fraværende. Gamle tog med dårlig kundetilfredshet var viktige årsaker til Stortingets enstemmige vedtak om å be regjeringen bestille nye tog til Rørosbanen.
På bakgrunn av svært lang leveringstid på nye tog mener spørsmålsstiller det må være aktuelt å lease nye tog til Rørosbanen. Dette vil ivareta intensjonene i Stortingets vedtak, samt at det vil gi et bedre kundetilbud på Rørosbanen raskt. Av hensyn til de reisende, samt det klare vedtaket i Stortinget, er det av stor viktighet med fortgang i arbeidet med å få på plass bedre tog på Rørosbanen.
Et nytt argument som har kommet etter Stortingets vedtak 21. november er den store forsvarssatsingen i Sør-Østerdal som ble vedtatt i langtidsplanen for forsvaret (LTP) den 11. juni. Dette innebærer blant annet etablering av en felles rekruttskole for Hæren på Terningmoen i Elverum. En slik etablering bør komme raskt, og den vil gi økt trafikk og behov for et bedre tilbud på Rørosbanen enn vi har i dag.
Det er altfor lenge å vente til 2029 med å gi de reisende et bedre tilbud med nye tog på Rørosbanen.