Skriftlig spørsmål fra Yngve Sætre (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2308 (2023-2024)
Innlevert: 14.06.2024
Sendt: 17.06.2024
Besvart: 25.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Yngve Sætre (H)

Spørsmål

Yngve Sætre (H): Er statsråden tilfreds med at nye fjerntog på Rørosbanen vil kunne være på plass først i 2029, og vil statsråden ta initiativ til å lease tog til Rørosbanen frem til nyanskaffede fjerntog er på plass?

Begrunnelse

21. november vedtok et enstemmig Storting følgende:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.»
I et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) i april i år skriver statsråden at Norske tog har opsjon på å bestille nye tog til Rørosbanen fra produsenten Stadler. Disse togene vil først kunne bli produsert og levert fra 2029, etter at hovedanskaffelsen er ferdigstilt. Samtidig antyder statsråden i sitt svar at leasing av tog til Rørosbanen vil kunne være et alternativ.
Etter spørsmålsstillers mening er det uholdbart at Rørosbanen må vente helt til 2029 for å få nye tog. I dag brukes utdaterte togsett av Type 92, bygget midt på 1980-tallet. I tillegg brukes type 93, som er nyere, men som sliter med tekniske feil. Dette gir et dårlig tilbud til de reisende. Eksempelvis er det få muligheter for å lade telefon/PC på togene, og serveringstilbud er nærmest fraværende. Gamle tog med dårlig kundetilfredshet var viktige årsaker til Stortingets enstemmige vedtak om å be regjeringen bestille nye tog til Rørosbanen.
På bakgrunn av svært lang leveringstid på nye tog mener spørsmålsstiller det må være aktuelt å lease nye tog til Rørosbanen. Dette vil ivareta intensjonene i Stortingets vedtak, samt at det vil gi et bedre kundetilbud på Rørosbanen raskt. Av hensyn til de reisende, samt det klare vedtaket i Stortinget, er det av stor viktighet med fortgang i arbeidet med å få på plass bedre tog på Rørosbanen.
Et nytt argument som har kommet etter Stortingets vedtak 21. november er den store forsvarssatsingen i Sør-Østerdal som ble vedtatt i langtidsplanen for forsvaret (LTP) den 11. juni. Dette innebærer blant annet etablering av en felles rekruttskole for Hæren på Terningmoen i Elverum. En slik etablering bør komme raskt, og den vil gi økt trafikk og behov for et bedre tilbud på Rørosbanen enn vi har i dag.
Det er altfor lenge å vente til 2029 med å gi de reisende et bedre tilbud med nye tog på Rørosbanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Rørosbanen trafikkeres i dag av Type 93 tog og nye Type 76 tog. Førstnevnte ble produsert for drøyt 20 år siden, og har en gjenværende teknisk levetid på om lag ti år. Type 76 er helt ny, og går på både diesel og elektrisitet (bimodale tog). Type 93 har hatt mange tekniske feil og lav tilgjengelighet. Forbedringstiltak er igangsatt av Norske tog, SJ Norge og vedlikeholder, og disse begynner nå å gi høyere tilgjengelighet.
Norske tog har sondert markedet, og lagt ut et anbud på leie av inntil åtte moderne diesellokomotiv til bruk på ikke-elektrifiserte strekninger i Norge. Denne markedskontakten ga imidlertid ikke resultater. På denne bakgrunn vurderes leasing å være lite realistisk.
Som oppfølging av stortingsvedtaket 21. november 2023, ga Samferdselsdepartementet i februar i år Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere bestilling av nye tog til Rørosbanen, og eventuelle tilhørende behov for infrastrukturtiltak på strekningen.
Departementet mottok den første delen av utredningen 7. juni, vil vurdere oppfølging av denne i nærmere dialog med direktoratet og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.