Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2305 (2023-2024)
Innlevert: 14.06.2024
Sendt: 17.06.2024
Besvart: 24.06.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Kan statsråden forklare og begrunne hvorfor samtlige frivillige organisasjoner som er forhåndsgodkjent til å motta overskudd fra pengespill men som har sin hovedaktivitet i Norge ikke skal kunne søke om de mest attraktive lotteritillatelsene, nemlig de med 360 mill. i årlig omsetning og 9-årig løpetid på tillatelsen - og vurdere å endre dette?

Begrunnelse

I Pengespillforskriften § 54 defineres nærmere tre forutsetninger for at en frivillig organisasjon skal kunne søke på de mest attraktive lotteritillatelsene. Første punkt lyder:

«organisasjonen har internasjonal aktivitet som utgjør minst 50 prosent av organisasjonens samlede regnskapsførte driftskostnader».

Dette kan sees på som en diskriminering av en rekke frivillige virksomheter og kritisk beskrenkning i adgangen til en inntektskilde de burde hatt fri tilgang til.
Historisk har en rekke frivillige virksomheter innen helse, politikk, kultur, idrett og flere andre områder hatt tradisjon for å hente inntekter gjennom lotterivirksomhet. De siste 20 årene har dette dessverre blitt marginalisert da disse i henhold til Pengespillforskriften ikke har adgang til å tilby lotterier på digital plattform. En rekke av disse organisasjonene, som har til formål å støtte og drive samfunnsnyttig virksomhet i Norge, ikke minst for barn og unge, er avskåret fra å søke på de nevnte lotteritillatelsene.
Av de fem lotteritillatelsene som ble tildelt i 2017, for en 9-års periode, har kun to vist seg drivverdige, pantelotteriet og postkodelotteriet. Bak disse står henholdsvis Norges Røde Kors, SOS-barnebyer og WWF. De øvrige tre lotteritillatelsen lykkes av flere ulike årsaker aldri i å komme i lønnsom drift. Av denne grunn har Kulturdepartementet sett det hensiktsmessig å redusere antall tillatelser til kun tre.
Spørsmålsstiller tør påstå at man vil sikre en mer rettferdig, bredere og enda mer kvalifisert søkergruppe om statsråden utvider søkergrunnlaget for de nevnte lotteritillatelser til å omfatte samtlige frivillige organisasjoner som oppfyller vilkårene i Pengespillforskriften § 38, samt Pengespillforskriften § 54 litra b (unntatt siste ledd i setningen) og litra c.
Da søknadsfristen for de nevnte lotteritillatelser er 01.09.2025 vil det bety svært mye for mange frivillige organisasjoner om statsråden vurderer dette snarlig.
Statsråden utfordres derfor til å vurdere å åpne dette lotteriområdet for samtlige frivillige organisasjoner som oppfyller vilkårene i Pengespillforskriften § 38, og samtidig, når de nye lotteritillatelsene skal utlyses, åpne for at det utlyses like mange tillatelser som i forrige runde.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Forklaringen er at organisasjoner med overvekt av internasjonal aktivitet er prioritert til å kunne få tillatelse til pengespill med omsetning med inntil 360 millioner kroner årlig etter pengespillforskriften § 54.
Begrunnelsen er at organisasjoner som har overvekt av nasjonal aktivitet i Norge er prioritert til å kunne søke om tilskudd til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner fra spilleoverskuddet til Norsk Tipping. Denne begrunnelsen går helt tilbake til 2015 da det ble åpnet opp for slike pengespill. Organisasjoner med overvekt av internasjonal aktivitet kan ikke søke midler i denne ordningen, og ble derfor prioritert til å kunne få tillatelse til pengespill med omsetning inntil 360 millioner kroner årlig.
Ny pengespillov og pengespillforskrift trådte i kraft fra 1. januar 2023, og hele regelverket på pengespillfeltet ble i den forbindelse gjennomgått og vurdert av departementet. Det gjelder også for reglene om private pengespill til inntekt for organisasjoner med særlig stor internasjonal aktivitet etter pengespillforskriften § 54. Den bestemmelsen hjemler Postkodelotteriet og Pantelotteriet sine tillatelser til lotterier med opptil 360 millioner i årlig omsetning. Det ble fastsatt ved ny pengespillforskrift at det bare skal kunne gis tre slike tillatelser til lotteri, mot tidligere fem tillatelser.
Jeg ser ikke grunnlag for å vurdere å endre reglene når det gjelder hvilke organisasjoner som kan søke om tillatelse til pengespill, ut fra begrunnelsen til representanten.
I tillegg viser jeg til at organisasjoner godkjent etter forskriften § 38, som representanten viser til, kan søke Lotteritilsynet om tillatelse etter § 43 til å tilby pengespill i form av loddsedler og skrapelodd med en omsetning på inntil 100 millioner kroner årlig.
Jeg kan ikke se at det er endrede forutsetninger som skulle tilsi at departementets vurdering nå skulle bli en annen når det gjelder prioriteringen av internasjonal aktivitet, enn da gjeldende regler ble vedtatt i 2022.