Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2300 (2023-2024)
Innlevert: 14.06.2024
Sendt: 14.06.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 19.06.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil samferdselsministeren vurdere å endre regelverket for omsetningskrav for flytende drivstoff, slik at det blir lagt til rette for at spesialiserte aktører kan tilby 98 oktan bensin til biler, motorsykler, båter og annet verktøy som tar skade av innblandet biodrivstoff?

Begrunnelse

Mange eldre biler, motorsykler, båter og motorisert verktøy tar skade av drivstoff hvor det er blandet inn biodrivstoff. Slanger og pakninger tørker inn og gummi forvitrer. I verste fall kan kjøretøyet begynne å brenne. 98 oktan bensin er da eneste trygge drivstoff å fylle på tanken for disse motorene.
Både samferdselsministeren og flere politikere har vist til at tilgang på riktig drivstoff, som 98 oktan er noe markedet må løse gjennom etterspørsel og tilbud. Under Arendalsuka i 2023 under Den store bildebatten ble det ikke bare lovet en ordning, men også vist til fra politisk hold at med så mange entusiastkjøretøy som det var i dette landet, ville aktører kunne spesialisere seg på slikt drivstoff og sikre kjøretøyhobbyen tilgang på riktig bensin. Samferdselsministeren har også pekt på markedet som løsning, senest i Stortinget under debatten om representantforslag 8:126S om bedre rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy.
Problemet er bare at dagens regelverk er til hinder for slike spesialiserte aktører, fordi de samtidig da må omsette et forskriftsfestet krav til omsetning av biodrivstoff. Denne markedshindringen i regelverket har også bilorganisasjonen AMCAR pekt på i lang tid og ment at det må en forskriftsendring til.
I svar på spørsmål 46 fra FrPs fraksjon til RNB 2024 bekrefter samferdselsdepartementet at hvis «aktøren ønsker å spesialisere seg på leveranser til veterankjøretøy og vil omsette bensin 98 oktan, må omsetteren samtidig sørge for å omsette et annet parti drivstoff der biodrivstoff er innblandet. Omsetteren er ansvarlig for at biodrivstoff må utgjøre 19 prosent av totalt omsatt drivstoff til veitrafikken hvert år.» Og videre «Dagens regelverk åpner ikke for at omsettere av drivstoff utelukkende kan omsette bensin 98 oktan. Produktforskriften § 3-3 må endres for at aktører kan få muligheten til å kun omsette fossilt drivstoff til veitrafikken.»
Det ønskes altså besvart om samferdselsministeren vil vurdere å endre produktforskriftens § 3-3 og på den måten legge til rette for at markedet lettere kan løse problemet med tilgang på 98 oktan for de som trenger slikt drivstoff.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Det er ingen begrensinger for å tilby 98 oktan bensin med dagens regelverk, fordi omsetningskravet ikke er et innblandingskrav. Videre kan omsetningskravene i § 3-3, § 3-3a, § 3-3b og § 3-3c oppfylles i samarbeid med andre omsettere innenfor samme omsetningskrav ved at omsettere som omsetter mer biodrivstoff eller biobrensel enn de er forpliktet til, kan overføre volumer til andre omsettere, jf. § 3-4 i produktforskriften. Det innebærer at en omsetter som ønsker å tilby 98 oktan bensin har to valg:
- Enten kan omsetteren tilby både fossilt drivstoff med innblandet biodrivstoff, i tillegg til
98 oktan bensin. I så fall må partiet med drivstoff som er blandet med biodrivstoff ha en høyere innblanding, for at biodrivstoff skal utgjøre 19 pst. av samlet omsatt volum drivstoff.
- Eller så kan omsetteren kun tilby 98 oktan bensin, men da er omsetteren avhengig av at andre omsettere overoppfyller omsetningskravet og er villige til å samarbeide om felles oppfyllelse av omsetningskravet. En slik avtale må inngås mellom omsetterne selv.
Min vurdering er at 98 oktan bensin vil tilbys av omsetterne dersom etterspørselen er tilstrekkelig i markedet. Jeg planlegger derfor ikke å endre kapittel tre i produktforskriften, så omsettere utelukkende kan tilby 98 oktan bensin.