Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2293 (2023-2024)
Innlevert: 13.06.2024
Sendt: 14.06.2024
Besvart: 19.06.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Vil statsråden ta initiativ til å evaluere loven om at retusjert reklame må merkes for å se om den har hatt ønsket effekt og om den blir håndhevet etter intensjonen, og om det er behov for å foreta nye vurderinger etter at KI-genererte bilder nå har kommet på markedet?

Begrunnelse

I Prop. 134 L (2020–2021) var formålet å bidra til å redusere kroppspresset i samfunnet som kan tilskrives idealiserte personer i reklame. I proposisjonen foreslo regjeringen å innføre en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame, når manipuleringen medfører at kroppen til personer i reklamen avviker fra virkeligheten. Forslagene var et ledd i regjeringens arbeid for å motvirke kroppspress, og følger opp to anmodningsvedtak fra Stortinget.
Barneombudet støttet forslaget om at merkekravet må avgrenses saklig, slik at ikke all reklame som på en eller annen måte er retusjert, må merkes. Det vil bli for omfattende og bidra til at ordningen utvannes, og dermed undergrave formålet.
I innst. 461 L (2020–2021) fremmet flertallet i familie- og kulturkomiteen at lovens § 2 andre ledd nytt andre og tredje punktum skal lyde:

«Annonsør og den som utformer reklame, skal videre sørge for at reklamen der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes. Departementet gir i forskrift nærmere bestemmelser om hvordan reklamen skal merkes, og om unntak fra merkeplikten.»

En effekt av loven er at nesten alle bilder tatt andre steder enn i Norge, som brukes i markedsføring, merkes med retusjert person – for sikkerhets skyld da man ikke vet.
En annen effekt er at fotografene nå bruker mer tid på sminke og lys for å for eksempel skjule ett skrubbsår eller en annen midlertidig endring i for eksempel huden. Og man kan risikere at kravet for å velges som modell er blitt enda høyere. Resultatet blir da fort av ordningen utvannes og at vi som konsumenter møter de samme reklamefotoene som bidrar til kroppsfiksering.
Den siste tiden har det også kommet KI-genererte bilder der det ikke er krav om tilsvarende merking, og hvor de flotteste kroppene kan skapes ved noen tastetrykk.
Loven har virket siden 1. juli 2022, og i en utvikling som går i en rasende fart, er den kanskje allerede moden for evaluering.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Barn og unge skal vernast mot kommersiell påverknad og reklame som kan bidra til kroppspress. Merking av retusjerte eller på anna måte manipulerte bilete i reklame, skal bidra til å gjere folk, særleg barn og unge, medvitne om at dei idealiserte kroppane i reklamen ikkje viser ekte personar. Tiltaket er eit av fleire i arbeidet mot kroppspress. Alle, og særleg barn og unge, skal ha vern mot å bli eksponert for reklame som utnyttar utryggheit rundt eigen utsjånad. Eg meiner det er positivt om annonsørar vel å nytte bilete med personar som ikkje er retusjerte, og at influensarar med stor påverknad på sine unge følgjarar, nyttar bilete der dei ikkje har endra utsjånaden sin.
Kravet om at reklame som syner retusjerte personar skal merkast, har verka i to år. I løpet av desse to åra har det skjedd store endringar i vår digitale kvardag. Kunstig intelligens (KI) blir nytta på stadig fleire område av samfunnet, også til å lage bilete. At bileta er KI-genererte kan vere vanskeleg å oppdage. Forbrukartilsynet har uttalt at KI-genererte bilete som viser idealiserte personar ikkje er omfatta av merkekravet slik marknadsføringslova i dag er utforma. Dei må difor vurderast etter dei alminnelege reglane om mellom anna kroppspress i marknadsføringslova, men treng altså ikkje merkast etter regelen om retusjert reklame.
EU har nett blitt samde om ei KI-forordning. Einigheita inneber mellom anna at KI-forordninga får reglar om merking av KI-generert innhald. Artikkel 50 i forordninga stiller krav om at leverandørar av KI-system som lager bilete, tekst, lyd eller video skal sikre at slike er tydeleg merka på ein maskinlesbar måte. Dette avheng av tilgangen på teknologi for slik merking. Regjeringa arbeider for at KI-forordninga skal kunne gjelde i Noreg så snart som mogleg. Dette arbeidet har høg prioritet, og har stor betydning for fleire område enn reklame som kan bidra til kroppspress. Det er viktig å raskt få avklart fleire spørsmål om KI-generert innhald. Så er det naturleg å vurdere merkeplikta for retusjert reklame i marknadsføringslova når arbeidet med regulering av KI generelt har kome vidare. I mellomtida meiner eg det er viktig at merkeplikta i marknadsføringslova står ved lag som eit tiltak for å redusere kroppspress frå marknadsføring.