Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2278 (2023-2024)
Innlevert: 11.06.2024
Sendt: 12.06.2024
Besvart: 24.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er det slik at statsråden har tatt en avgjørelse på hva som blir rutetidene på Vestfoldbanen, og ikke lenger er åpen for å lytte til lokalbefolkningens synspunkter, eller blir rutetidene formelt vedtatt etter sommeren?

Begrunnelse

Jernbanedirektoratets forslag til rutetilbud for tog i Vestfold har skapt store protester. Mange av fylkets innbyggere opplever at forslaget vil dele fylket i to. De som bor på den ene siden av Tønsberg og arbeider, går på skole eller har fritidsaktiviteter på den andre siden av Tønsberg må bytte tog, noe som vil føre til at langt flere tvinges til å velge bil fremfor tog. Jernbanedirektoratet hevder at det er få minutter å vente, men oppgir kun korteste ventetid, ikke hva som vil bli lengst ventetid. Uansett vet vi at bytte av transportmiddel fører til at flere velger bil.

Etter hva jeg har forstått skal samferdselsdepartementet formelt avgjøre rutetidene i august.

Midt i april møtte fylkesordføreren i Vestfold med følge samferdselsministeren. Fylkesordføreren satt igjen med inntrykk fra møtet om at ministeren har bestemt seg for rutetidene som skal gjelde fra nytt dobbeltspor åpner. Reisetid fra Skien og Tønsberg ser ut til å trumfe behovet for interntransport i Vestfold.

Midt i mai argumenterer samferdselsministeren i Vestfold-avisene med at forslaget til nye rutetider er «Den beste løsningen for det store flertallet av reisende» (Gjengangeren.no den 18. mai).

Jeg ber om at statsråden besvarer spørsmålet som stilles. Jeg er ikke veldig interessert i et svar fylt med betraktninger rundt temaet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Et sentralt mål i InterCity-utbyggingen på Vestfoldbanen har vært å oppnå en reisetid på om lag én time Tønsberg - Oslo, med fire avganger i timen i grunnrute . Det er investert nær 40 milliarder kroner i en rekke infrastrukturprosjekter langs Vestfoldbanen for å oppnå disse målene. De store investeringene vil gi et vesentlig bedre togtilbud til de aller fleste passasjerene som benytter denne banen. Reisende fra Tønsberg får fire i stedet for én avgang i timen i grunnrute mot Oslo, og reisetiden blir kuttet med om lag 15 minutter. Passasjerene som reiser mellom nord og sør i Vestfold, som utgjør om lag 2 pst. av passasjerene på Vestfoldbanen , må bytte tog i Tønsberg og får noen minutter lengre reisetid. Til gjengjeld får reisende fra Horten, Holmestrand og Sande dobbelt så mange avganger hele døgnet.
Tilbudsforbedringene lå til grunn for Stortingets vedtak om å prioritere de store investeringene i Vestfoldbanen. Mitt ansvar er å sikre at Stortingets vedtak blir fulgt opp, og at de lovede tilbudsforbedringene blir realisert. Innenfor de rammer som Stortingets vedtak og min oppfølging av disse vedtakene setter, har Jernbanedirektoratet utarbeidet et rutetilbud som ivaretar forutsetningene for realisering av dette prosjektet.
Den konkrete tildelingen av ruteleier er regulert i Jernbaneforskriften. Jernbanedirektoratet inngår avtale med togselskapene om konkrete endringer i togtilbudet og togselskapene søker deretter Bane NOR som infrastrukturforvalter om ruteleier jf. jernbaneforskriften.
Tilbudsforbedringen på Vestfoldbanen ligger inne som en opsjon i trafikkavtalen Østlandet 2 som er inngått mellom Jernbanedirektoratet og Vygruppen. Opsjonen i trafikkavtalen må utløses av Jernbanedirektoratet senest ett år i forkant av trafikkoppstart. Grunnet forsinkelser i utrullingen av ERTMS, jf. mitt svar på spørsmål 15:2114 (2023-2024), vil innføring av tilbudsforbedringen på Vestfoldbanen bli noe forsinket.