Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2275 (2023-2024)
Innlevert: 11.06.2024
Sendt: 12.06.2024
Besvart: 17.06.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Hvor mange mister AAP før de får behandlet sin søknad om uføretrygd?

Begrunnelse

Jeg har blitt kontaktet av en kvinne som har søkt om uføretrygd og ventet på svar i sju måneder. Hun har fått beskjed om at hun mister sin AAP etter åtte måneder fordi NAV ikke har lov å gi AAP i en lenger periode når man har søkt uføretrygd. Da vil hun stå uten inntekt. Vet statsråden hvor ofte det skjer at personer som har søkt uføretrygd mister sin AAP før søknaden er ferdig behandlet, og hva syns statsråden om at folk kan risikere å stå uten inntekt fordi NAV bruker lang tid på å behandle en søknad.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg vil begynne med å si at jeg har stor forståelse for at lang saksbehandlingstid kan være krevende for dem det gjelder. Lang saksbehandlingstid vil kunne sette mange i en usikker og vanskelig situasjon, og ha betydning for velferden til den enkelte. Derfor må Arbeids- og velferdsdirektoratet hele tiden gjøre vurderinger og prioriteringer mellom ytelser som er avgjørende for personer i mange ulike situasjoner. Departementet følger utviklingen i saksbehandlingstidene i styringen av direktoratet.
Det følger av folketrygdloven § 11-18 at en bruker kan innvilges arbeidsavklaringspenger (AAP) i inntil fire måneder når brukeren skal vurderes for uføretrygd. Hvis søknaden ikke er ferdig behandlet innen fire måneder, kan brukeren få ytterligere fire måneder med arbeidsavklaringspenger mens hun eller han venter på behandling av søknaden. Det er ikke mulig å innvilge arbeidsavklaringspenger etter denne bestemmelsen i mer enn totalt åtte måneder, uavhengig av om behandlingen av søknaden om uføretrygd tar lengre tid.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har orientert meg om at Arbeids- og velferdsetaten ikke fører statistikk på antall brukere per år som mottar AAP etter § 11-18 og som venter mer enn åtte måneder på behandling av uføresøknaden sin, og da blir stående uten AAP. Etaten har derimot til enhver tid oversikt over hvem som nærmer seg utløp av vedtaksperioden på åtte måneder, og vil alltid prioritere eldste sak først.
Årsakene til at noen søknader om uføretrygd ikke behandles innen åtte måneder er sammensatte. Saksbehandlende enhet kan vente på opplysninger fra utenlandske trygdemyndigheter, vurdering fra rådgivende overlege, inntektsopplysninger fra bruker (selvstendig næringsdrivende), vurderinger fra medisinske spesialister eller leger, dialog med det lokale Nav-kontoret, avklaringer på prinsipielle rettsspørsmål, og saker som kommer i retur fra Trygderetten og NAV Klageinstans.
Per i dag er den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden under 8 måneder.
Jeg har forståelse for at det er krevende for bruker å ikke få avklart sin søknad om uføretrygd i god tid før AAP-perioden utløper. Hvis man blir stående uten penger å leve av, kan man ha rett til økonomisk sosialhjelp. Det er derfor svært viktig at de personene det gjelder tar kontakt med Nav-kontoret, slik at man kan finne en løsning sammen med bruker.