Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2229 (2023-2024)
Innlevert: 07.06.2024
Sendt: 07.06.2024
Besvart: 14.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvordan jobber statsråden med de forebyggende tiltakene innenfor Samferdselsdepartementets ansvarsområde, og hvordan er fremdriften til arbeidet med å standardisere kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken, og kan statsråden redegjøre for det forebyggende arbeidet som gjøres, og si noe om hvilke tiltak som blir gjennomført?

Begrunnelse

Regjeringens Handlingsplan for forebygging av selvmord 2020–2025 – Ingen å miste ble lansert 10. september 2020, på Verdensdagen for forebygging av selvmord. Med denne planen ble nullvisjon for selvmord innført i Norge.
Planen inneholder 61 tiltak som skal iverksettes innenfor planperioden på fem år. Nå har det gått tre år av planperioden. Tiltakene foreslår ulike metoder for å begrense mulighetene til å gjennomføre selvmord.
Tiltak 14 sier at:

«Regjeringen vil etablere mer formaliserte og standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken.»

Ifølge årsrapporten fra september i fjor til handlingsplanen skulle arbeidet med å vurdere og utvikle mer standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken ha oppstart i begynnelsen av september 2023.
Tiltak 15 sier at:

«Regjeringen vil fortsette arbeidet med å bidra til mer kunnskap og oversikt over utsatte områder og gjennomføre egnede og effektive tiltak som del av det forebyggende sikkerhetsarbeidet på jernbanen, T-bane og trikk.»
Årsrapporten sier at «Jernbanedirektoratet har utarbeidet et kunnskapsgrunnlag for arbeidet med å forebygge selvmord knyttet til jernbane. Dette omfattet kartlegging av hendelser, kunnskapsoversikt og forslag til mulige tiltak. Arbeidet ble utført av Bane NOR på oppdrag fra direktoratet og rapport overlevert januar 2021.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet gjelder regjeringens Handlingsplan for forebygging av selvmord 2020-2025 – Ingen å miste, og status på Samferdselsdepartementets tilhørende tiltak som skal iverksettes innen planperioden. Arbeidet med tiltakene nr. 14, 15 og 16 forvaltes av Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet, og mitt svar er derfor basert på fagetatenes beskrivelse av status for arbeidet.
Tiltak 14 Regjeringen vil etablere mer formaliserte og standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken.
Arbeidet med å vurdere og utvikle mer standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken ble påbegynt i september 2023. Statens vegvesen har i dette arbeidet engasjert Anna-Lena Andersson, som tidligere jobbet med utviklingen av kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken i Sverige, for å bistå en tverrfaglig sammensatt faggruppe i arbeidet med kriteriene i Norge. Andersson har hatt møter og dialog med alle instanser som på ulike måter er involvert i håndtering og klassifisering av selvmord i trafikken i Norge. Dette inkluderer blant annet representanter fra politiet, rettsmedisin, Dødsårsaksregisteret, Folkehelseinstituttet, Nasjonalt Senter for selvmordsforskning og forebygging og Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG).
Arbeidet har vist at det er tydelig behov for mer standardiserte nasjonale rutiner og retningslinjer for håndtering av selvmord i trafikken i Norge. Dette inkluderer både etterforskning, klassifisering og kommunikasjon mellom de ulike instansene. Selv om det kan være vanskelig å konkludere at en veitrafikkulykke er et selvmord og ikke en ulykke, vil et godt faglig klassifiseringssystem og gode rutiner være viktig for å redusere feilkilder og tallfeste usikkerheten, og slik blir dette indirekte et estimat på underrapportering. Innføring av et slikt felles system vil styrke datakvaliteten på både selvmordsstatistikken og ulykkesstatistikken på vei. Det er utarbeidet en rapport med anbefaling til nye kriterier og rutiner som skal gjennomgås og diskuteres med de involverte, før rapporten ferdigstilles og oversendes aktuelle departementer. Det skal deretter utarbeides en konkret strategi og plan for implementering.
Jeg ser fram til å motta rapporten, og det vil være naturlig å involvere mine kollegaer i Justis- og beredskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet i arbeidet.
Tiltak 15 Regjeringen vil fortsette arbeidet med å bidra til mer kunnskap og oversikt over utsatte områder og gjennomføre egnede og effektive tiltak som del av det forebyggende sikkerhetsarbeidet på jernbanen, T-bane og trikk.
Når det gjelder oppfølgingen av tiltak på jernbaneområdet, har Jernbanedirektoratet sammen med Bane NOR fulgt opp planen med et eget kunnskapsunderlag for arbeidet med å forebygge selvmord knyttet til jernbane. Kunnskapsgrunnlaget omhandler omfang, mønstre og mulige tiltak.
Dette arbeidet konkretiseres nå med tiltak knyttet til utvalgte områder. Bane NOR er, i samarbeid med berørt kommune, allerede i ferd med å gjennomføre strakstiltak på det stedet som i dag er mest utsatt når det gjelder selvmord. Videre vil Bane NOR, med faglige råd fra forskningsmiljøer, etablere en oversikt over egnede, mer langsiktige tiltak, for eksempel fysiske barrierer. Deretter vil valgte tiltak bli gjennomført på det mest utsatte stedet. Basert på erfaringer fra dette, vil det lages en strategi for mer landsomfattende tiltak.
Tiltak 16 Regjeringen vil kartlegge antall høybroer med potensial for sikring og vurdere tiltak for sikring av disse.
Kartleggingen av bruer som utgjør risiko i denne sammenhengen, samt vurdering av mulige tiltak ble utarbeidet i 2021. Når Statens vegvesen gjør annet arbeid på disse bruene, vil eventuell selvmordssikring gjennomføres samtidig.
Avslutningsvis viser jeg til at Helse- og omsorgsdepartementet vil legge frem en årsrapport for Handlingsplanens fjerde driftsår med nærmere beskrivelse av status for arbeidet i september 2024.