Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2217 (2023-2024)
Innlevert: 05.06.2024
Sendt: 06.06.2024
Besvart: 12.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): I 2019 ble midtre del av Rogfast-kontrakt avlyst, da anbud var 4,5 mrd. kr og ferdig i 2026, mens SVV sitt anslag var 3,5 mrd. kr. I jan 2020 ble det kuttet i hele Rogfast på ca. 3-4 mrd. kr, og kontrakten ble delt i to. Første del ble så tildelt for ca. 700 mill. kr i 21, og i forrige uke, 4,5 år senere, ble andre del tildelt for ca. 6,5 mrd. kr, ferdig i 2030.
Hvorfor har denne prosessen tatt hele 4,5 år, og er det nå slik at vi har fått et nedskalert prosjekt, ferdig 4 år senere, til en langt høyere kostnad som bilistene må betale for?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis vil jeg minne representanten om at det var Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet som var samferdselsminister da konkurransen om den midtre delen av Rogfast ble avlyst. Bakgrunnen for at den aktuelle konkurransen ble avlyst i 2019, var at prisnivået i tilbudet Statens vegvesen mottok ville innebære at prosjektet ikke ville kunne gjennomføres innenfor de økonomiske rammene som var fastsatt av Stortinget i Prop. 105 S (2016–2017), jf. Innst. 294 S (2016–2017). Prosjektet ble derfor omarbeidet, blant annet med oppdeling av kontrakten på Kvitsøy.
Ny kostnadsramme for prosjektet ble fastsatt i Prop. 54 S (2020–2021), jf. Innst. 150 S (2020–2021). Prosjektet ble deretter lyst ut på nytt, og siste store entreprisekontrakt ble tildelt i forrige uke. I etterkant av siste stortingsbehandling av prosjektet har bransjen og byggherrene blitt enige om en bransjemodell for byggetid i tunnel. Dette har medført en forskyvning av sluttdato fra 2031 til 2033.
Det har vært svært høy prisstigning i anleggsmarkedet siden 2019. Prisomregnet til 2024-kr, utgjør kontrakten som representanten viser til på 4,5 mrd. 2019-kr nå om lag 6 mrd. 2024-kr. I sum utgjør de to kontraktene på Kvitsøy nå i underkant av 7 mrd. 2024-kr.
Prosjektet er i liten grad nedskalert som følge av kutt. For den aktuelle delstrekningen er det gjort enkelte mindre justeringer. Blant annet er det lagt opp til en noe brattere stigning på armen til Kvitsøy, i hovedsak for å redusere tunnellengden. Videre er det innarbeidet nye behov for ventilasjon og heving av krysset under Kvitsøy. Det er i tillegg kommet strengere miljøkrav som er innarbeidet i kontraktene.