Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2216 (2023-2024)
Innlevert: 05.06.2024
Sendt: 06.06.2024
Besvart: 13.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Er det åpent for at Oslo og Akershus kan innføre dobbel bomtakst for nye fossilbiler fra 2026?

Begrunnelse

Det har i mange år vært er vedtatt mål i NTP at det ikke skal selges nye fossilbiler i Norge etter 2025. Selv om andelen nullutslippsbiler nå heldigvis er veldig høy, ligger det ikke at til at målet om 100 % nullutslippsbiler vil nås allerede om syv måneder. Til dét er ikke virkemidlene sterke nok. Derfor har lokale virkemidler blitt diskutert i flere norske storbyer. Blant annet har Klimaetaten i Oslo foreslått kraftig økt bomtakst for nye fossilbiler fra 2025.
I den nye Oslopakke 3-avtalen er partene enige om følgende formulering. «Dobbel takst for nye fossile personbiler innføres i løpet av 2026, forutsatt at Stortinget har åpnet for et slikt virkemiddel.» Jeg ber derfor statsråden redegjøre for status på forutsetningen avtalen etterlyser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med at Oslo og Akershus i mai ble enige om en revidert avtale om Oslopakke 3, og at det her skal ligge inne et forslag om at dobbel takst for nye fossile personbiler innføres i løpet av 2026, forutsatt at Stortinget har åpnet for et slikt virkemiddel.
Generelt sett vil jeg si at dagens takstsystem for bompenger kan differensiere takstene ut fra kjøretøyets egenskaper. Takstgruppene er for det første fordelt på vekt, der det skilles mellom tunge (over 3 500 kg) og lette kjøretøy (under 3 500kg). I byområder kan bompenger være et viktig trafikkregulerende tiltak, og bompengetakstene kan derfor også differensieres basert på kjøretøyets miljøegenskaper eller etter tid på døgnet. Disse prinsippene er forankret i veglova § 27.
Det er i dag ikke åpnet for å innføre dobbel bompengetakst for nye fossilbiler fra 2026. En eventuell innføring av differensierte bompengetakster basert på kjøretøyets registeringsdato, vil innebære en endring i hvordan takstsystemet er lagt opp. Forslaget slik det framkommer i den lokalt reviderte avtalen om Oslopakke 3, er på nåværende tidspunkt kun et forslag. Det har derfor ikke vært naturlig for meg å ta stilling til dette før det er avklart om bystyret i Oslo og Akershus stiller seg bak forslaget. Jeg mottok 11. juni 2024 en henvendelse fra byråden for miljø og samferdsel i Oslo om saken, og vil vurdere hvordan denne skal følges opp.